Jak napsat excelentní článek k maturitě z angličtiny?

clanek-anglicky-k-maturiteČasto se vyskytujícím slohovým útvarem u státní maturity z anglického jazyka je článek (article). Ukážeme Vám, jak je napsat tak, abyste ze psaní článku získali co nejlepší hodnocení a dosáhli tak u písemné práce co největšího úspěchu.

Rozsah maturitního článku je 120-150 slov, píšeme jej tedy v první (delší) části písemné práce. Klíčem k úspěchu je opět, stejně jako u všech ostatních slohových útvarů, perfektně dodržet zadání.

ČTĚTE TAKÉ: Vzor článku anglicky na jedničku z ostrého zadání maturity 2016

Článek většinou píšeme pro nějaké noviny nebo časopis, ať už se jedná o noviny tištěné nebo elektronické. Náš maturitní článek většinou píšeme pro nějaký školní časopis a velmi často se tímto psaním článku účastníme nějaké soutěže o napsání co nejlepšího článku. A zde přichází klíčová otázka: Kdo je čtenářem našeho článku?

Píšeme-li článek do novin nebo časopisu, našim čtenářem může být kdokoliv a proto bychom měli dbát na formální (velmi slušný) styl. Píšeme-li článek pro školní časopis, můžeme použít styl šitý na míru právě studentům. Ten může být formální, nebo neformální, nebo semiformální (něco mezi).

ČTETE TAKÉ: Jak napsat excelentní DOPIS KAMARÁDOVI anglicky?

Váš maturitní článek musí obsahovat následující části:

1. NADPIS
2. TEXT ČLÁNKU (úvod, hlavní část, závěr – vše zpracováno podle bodů zadání)

Jak rozepsat jednotlivé části článku tak, abyste co nejlépe splnili zadání a získali tak co nejvyšší počet bodů v hodnocení?

1. NADPIS

Každý článek potřebuje svůj nadpis. Nadpis je totiž to, co má nadchnout čtenáře k pokračování ve čtení článku, ať už se jedná o článek v novinách, časopisu nebo na internetu. I Váš maturitní článek musí tedy svůj nadpis mít. Nadpis se musí vztahovat k tématu daným zadáním a měl by čtenáře zaujmout.

Ve víceslovném nadpisu nezapomeňte, že všechna slova kromě členů (the, a, an) a předložek (to, at, from, on…) píší velkým písmenem. Pokud je člen nebo předložka prvním slovem v nadpisu, bud psána velkým písmenem.

Nadpis článku může být napsán nalevo nebo uprostřed a měl by být viditelně oddělen, například vynecháním jednoho řádku.

Příklady vhodných nadpisů článků:

My Unusual Trip to London
(Můj neobvyklý výlet do Londýna – čtenáře zaujme, protože přináší “něco neobvyklého”)

School Trip I Will Never Forget
(Školní výlet na který nikdy nezapomenu – čtenář chce číst dál, protože ho zajímá, na co že to autor asi nikdy nezapomene)

School Concert I Did Not Like at All
(Školní koncert, který se mi vůbec nelíbil – čtenáře bude zajímat, proč se kocert autorovi nelíbil a bude chtít číst dál)

ČTĚTE TAKÉ: Vzor článku anglicky na jedničku z ostrého zadání maturity 2019

2. TEXT  ČLÁNKU

Nejdelší částí článku je text článku, který musí splňovat dva základní požadavky:

a) musí obsahovat úvod, hlavní část článku a závěr (nejlépe v jednotlivých odstavcích)
b) musí být vypracován na základě jednotlivých bodů zadání (všechny body zadání musí být zmíněny a rozpracovány)

Podívejme se tedy na vzorové zadání článku (toto zadání bylo zveřejněno v březnu 2013 jako ilustrační zadání Cermat) u maturity z anglického jazyka:

Chcete přispět do anglického školního časopisu. Rozhod/a jste se napsat článek o školní akci (např. sportovní nebo kulturní akce, výlet, projektový den), které jste se zúčastnil/a se svou třídou. Napište článek v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

uvedete, jaké akce jste se zúčastnil/a; (bod zadání č. 1)
uvedete, kdy a kde se akce konala; (bod zadání č. 2)
popíšete akci (např. účel, průběh, účastníci); (bod zadání č. 3)
napíšete, co se Vám na akci líbilo nebo nelíbilo; (bod zadání č. 4)
zdůvodníte svůj názor. (bod zadání č. 5)

Klíčem k úspěchu je právě důkladné přečtení zadání a jeho rozpracování ve Vašem textu článku, to je totiž cesta k opravdovému získání vynikajícího hodnocení. Doporučujeme také každý bod zadání rozpracovat v jednotlivém odstavci. Pojďme se nyní na takové vypracování podívat.

Vzorové vypracování zadání hlavního textu článku u státní maturity z AJ:

Two months ago, (splněn bod zadání č. 2 – kdy se akce konala) I took part in a school trip to London. (splněn bod zadání č. 1  – uvedeno, jaké akce se autor zúčastnil, splněn bod zadání č. 2 – uvedeno kde se akce konala) This trip is always something which all students in their final year at school look forward to.

The goal of our trip was visiting London, seeing the most famous sights and monuments, such as the Houses of Parliament or Buckingham Palace. We slept in families, so we could use our English in practice. We were only a group of 15 students, which was quite comfortable. (splněn bod zadání č. 3 – akce je detailně popsána – účel, průběh, účastníci,…)

For me, the best experience was speaking English in the real English speaking country because I could try what I learnt at school. (splněn bod zadání č. 4 – zmíněno co se na akci líbilo a proč) I only couldn’t get used to being careful at crossings as the cars drive on the left. (splněn bod zadání č. 4 – zmíněno co se na akci nelíbilo a proč)

All in all I must say that I enjoyed the trip and I can recommend doing the same, especially before the Maturita examination. (splněn bod zadání č. 5 – autor zdůvodňuje svůj názor na školní výlet) I feel more confident now.

Takto napsaný text článku bude jistě velmi dobře ohodnocen a získá možná i maximální možné hodnocení – všechny body zadání jsou totiž zmíněny a vhodně rozpracovány a text obsahuje vhodný úvod, hlavní část článku a závěr. Budete-li se striktně držet zadání, jistě dosáhnete u maturity úspěchu i Vy.

Čtěte také: Jak napsat excelentní FORMÁLNÍ DOPIS anglicky?

MATURITNÍ ČLÁNEK (ARTICLE) U MATURITY Z AJ VZOR ZADÁNÍ A VYPRACOVÁNÍ:

My School Trip to London

Two months ago, I took part in a school trip to London. This trip is always something which all students in their final year at school look forward to.

The goal of our trip was visiting London, seeing the most famous sights and monuments, such as the Houses of Parliament or Buckingham Palace. We slept in families, so we could use our English in practice. We were only a group of 15 students, which was quite comfortable.

For me, the best experience was speaking English in the real English speaking country because I could try what I learnt at school. I only couldn’t get used to being careful at crossings as the cars drive on the left.

All in all I must say that I enjoyed the trip and I can recommend doing the same, especially before the Maturita examination. I feel more confident now.

Takto napsaný článek v hodnocení získá vynikající, ne-li maximální hodnocení. Přejeme mnoho úspěchů při psaní maturitního článku 🙂

ČTĚTE TAKÉ: Vzor článku anglicky na jedničku z ostrého zadání maturity 2018
ČTĚTE TAKÉ: Vzor článku anglicky na jedničku z ostrého zadání maturity 2019

144 komentářů u “Jak napsat excelentní článek k maturitě z angličtiny?

  1. Dobrý den,

    mohu se Vás zeptat jestli můžu sloh napsat česky oba a pak si ho přeložit do angličtiny nebo rovnou psát anglicky a když ho napíšu ale nebude ta věta dávat smysl, ale bude to k tématu strhávají za to body
    předem děkuji

  2. Zdravím chci se zeptat, je chybou když u článku nemám vyznačené odstavce?Body mám popsané všechny ale na odstavce jsem uplně zapomněl.
    Díky za každou odpověď.

  3. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je velká chyba, když nenapisu uvod. Měla jsem téma Znojmo a psát článek a moje první věta byla: Znojmo IS an Old historické town with many sights a nejsem si jistá, zda se to může použít jako úvod.
    Děkuji 🙂

  4. Dobrý den,
    chtěla bych se Vás zeptat, proč místo school-leaving exam používáte Maturita examination? Jsou správně obě varianty?

  5. Dobrý den, chci se zeptat zda je hrubá chyba když jsem se u psaní článku podepsala, jako že bych kvůli takové chybě neudělala písemku, děkuji za odpověď

  6. Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak se bude hodnotit, když jsem napsala článek, ve kterém jsem splnila všechny body, udělala jsem odstavce, udělala jsem všechno, jenom jsem článek napsala neformálně, protože se mi nezdálo, že by měl být formální, v zadání nebylo uvedeno, zda se má jednat o formální článek. Je to velká chyba?

  7. Dobrý den,
    myslíte, že když jsem psala dnešní článek do aj, a napsala jsem místo she is zkráceně she’s asi osmkrát ,mám ještě šanci na udělání maturity?

  8. Dobrý den chtěl jsem se zeptat když jsem do charakteristiky napsal oslovení Dear Sir and Madam a na konci Yours faithfully, jak moc mi to uškodí? pochopil jsem špatně zadaní a psal formou formalního dopisu

  9. Dobrý den,
    když jsem u článku uvedl mimo nadpis navíc datum, podpis a oslovení, bude se vůbec práce hodnotit?
    Děkuji

  10. Dobry den
    Uznaji mi aspon neco pokud jsem se drzel bodu a psal gramaticky spravne ale zapomel nadpis?

  11. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli je chyba pokud se u článku představím?
    Například: My name is Sandra and I would like to tell you some information about…
    Děkuji za odpověď.
    Sandra

    • Sandro, toto v článku není vůbec nutné, doporučujeme se v psaní článku nijak nepředstavovat. 😉

  12. Dobrý den. Píšete, že co každý bod v zadání, to nový odstavec.
    V zadání je 5 bodů, avšak v ukázce máte jen 4 odstavce. Jak to?
    Děkuji za odpověd.

  13. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, v jakém čase se nejčastěji píše ČLÁNEK ?
    Děkuji za odpověď a přeji hezký den

  14. Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně podpisu u článku. Učitelka z angličtiny nás učila se pod článkem podepsat fiktivním jménem (např. Lucy White). Zde žádné informace o podpisu nemohu najít, chápu dobře, že podpis u článku pokud není v zadání uvedeno jinak není požadován? Pokud podpis k článku patří, měla bych se podepsat svým jménem nebo fiktivním?
    Předem děkuji za odpověď.

    • Michaelo, pokud se objeví článek, psaní podpisu u v písemné práci vynechte; je přeci zřejmé, kdo je autorem Vašeho článku – jste to Vy 😉 Hodnotitel by si mohl myslet, že se u dopisu podepisujete jako při psaní dopisu, což by byla chyba.

  15. Dobrý den, v pondělí mě čeká písemná práce z anglického jazyka. Rovnou se přiznávám, že se tento jazyk učím opravdu krátkou dobu ( studuji dálkově a na předchozí škole měla jiný). Mohli byste mi, prosím, odpovědět, zda bych prošla alespoň na čtyřku s takovým či podobným textem? Děkuji za váš čas.Článek do šk. časopisu:
    I Want to Have
    I would like to have a beautiful and a life of ease.It has been my dream for a lifetime.
    I want to have a happy family, a nic house with large garden, a new car, a good job, a enough many..I want it so much? Yes, probably.
    But, why should I be humble? I want to have for me and my family only the best.
    How time is coming, I find out that material things are not the only what I want. We often forget that ,,to want” is not enough. What about human’s charakters? To be better person?
    I would like people consider this and I think everybody will be richer and I will be richer too.It is my dream, that is what I want to have.

    • Jaké je prosím přesné zadání Vaší práce? Potom se na to mrkneme a uvidíme 🙂 NovýAmos.cz

      • Zadání bylo- I want to have
        článek do školního časopisu, 120-150 slov, ve kterém uvedete:
        -co byste chtěli mít
        -popíšete min. 2 věci, které chcete mít
        -vysvětlíte proč
        -jak by to ovlivnilo váš život

        • text obsahuje spoustu gramatických chyb a neexistujících spojení..přeji hodně štěstí v pondělí 🙂

    • Jano, z prvního pohledu by hodnotitel ocenil lepší grafickou úpravu, hlavne odstavce. Také zvažte, zda zmiňujete a rozpracováváte všechny body zadání. Doporučuje se, aby každý bod zadání byl rozpracován v jednom odstavci. Práce rovněž obsahuje chyby v gramatice, pravopise i spojkách a zájmenech. Zkuste to trochu zlepšit a práce projde 😉

      • Díky za odpověď. Jdu na tom makat…i když si nejsem vůbec jistá ničím. No v pondělí to zkusím..a v září pravděpodobně znovu 🙁

  16. Dobrý den, jak by uspěla tato práce u maturity děkuji za odpověd.

    Chcete přispět do anglického školního časopisu. Rozhod/a jste se napsat článek o školní akci (např. sportovní nebo kulturní akce, výlet, projektový den), které jste se zúčastnil/a se svou třídou. Napište článek v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

    – uvedete, jaké akce jste se zúčastnil/a; (bod zadání č. 1)
    – uvedete, kdy a kde se akce konala; (bod zadání č. 2)
    – popíšete akci (např. účel, průběh, účastníci); (bod zadání č. 3)
    – napíšete, co se Vám na akci líbilo nebo nelíbilo; (bod zadání č. 4)
    – zdůvodníte svůj názor. (bod zadání č. 5)

    School Trip I Will Never Forget

    Last month I was in the capital city of England with my class. London is very popular to visit because there are a lots of interesting places and historical monuments.

    We traveled on Friday morning and took back on Saturday. We visited the Tower of London and than we come in the city where we saw the London Eye. We can come in some restaurants when we want and one hours later we come on last visit in London. The last place which we visited was Wembley. This place are very famous for football fan.

    The best place we visited it was Wembley for me because I like football. The others places was interesting too. But I don´t like long time on way.

    I enjoyed this trip because I saw lots of amazing place and the best thing in England for me Wembley.

    • Dobrý den Honzo,
      nejsem sice od cermatu ale myslím si, že by práce prošla relativně dobře (kolem dvojky). Body zadání jste splnil všechny. Práce však obsahuje různé gramatické chyby. Především: ve druhém odstavci této konkrétní práce by měl být téměř výhradně minulý čas (popisujete, co jste zažil v minulosti). Dále věnujte pozornost rozlišování množného a jednotného čísla (“one hour” místo “one hours”, “other places were” místo “others places was”, atp.). Zároveň bych upravil volbu některých slov (“We LEFT on Friday m. and RETURNED on saturday.”,”The place is very famous BETWEEN football fans.”, etc.).
      Doufám, že vám můj komentář u Vaší zkoušky pomůže a přeji hodně štěstí (i když ho nejspíš nebudete potřebovat 😉 ).
      Ondřej Král

  17. Inspiroval jsem se při maturitě Vaším dopisem , a bylo mi sděleno že se nejedná o autorské dílo žáka a dostal jsem NULA bodů , takže POZOR NA TO .

    • Pepo, na to opravdu pozor, nelze vzít vzor a doslova jej opsat, to opravdu u maturity není povoleno 😉 Inspirování se našimi vzorovými texty se samozřejmě meze nekladou. Ať to příště vyjde 😉

  18. Zdravím. Chci se zeptat zda je moc velká chyba když jsem u článku zapoměl napsat napsat nadpis a místo jej jsem napsal oslovení: Dear ladies and gentleman, poté jsem vynechal řádek a psal. Díky za odpověď

  19. Dobrý den, chci se zeptat jestli je hodně velká chyba,když jsem se pod článek podepsala,myslela jsem to tak, aby čtenáři věděli,kdo daný článek napsal.

  20. Dobry den,
    chci vas poprosit o radu. Potrebovala bych vedet, pokud pisi jakykoli dopis, jestli mam jednotlive odstavce (i nadpis) oddelovat celym jednim volnym radkem, nebo jestli muzu zacit psat pouze na novy radek. Ve skole jsme to psali bez oddelovani radkem, tak chci prave vedet, jak to ve skutecnosti je. Tady prave pisete, ze se oddeluje celym volnym radkem, jak to tedy je?
    Mnohokrat dekuji

  21. Dobrý den,
    psal jsem přesně toto zadání i ve škole a v zadání je co se mi na výletě líbilo NEBO nelíbilo tak by mělo stačit když uvedu jenom jedno…?

    Děkuji

  22. Dobrý den, mohla bych Vás poprosit jen o letmé hodnocení, zda-li by to stačilo na 44%? Jedná se o zadání na 120-150 slov z roku 2011 a měl by to být článek.

    A very unusual present

    First of all I would like to write about unusual present. Our class gave our teacher a puppy. This was secret and exciting present.

    When we had in January prom we bought small, cute and really beutiful puppy. We gave this unusual live present our teacher on prom. She was shocked, but after a few minutes she cried with happiness. Our teacher love dogs. According to me it was really crazy and beautiful present.

    Our present was small, cute, spotty, busty and gorgeous. His name is Present, because it was really big present.

    I think that this present was unusual, because is not normal give live present on prom. On the other hand when we bought only same flowers and jewellery our teacher did not suprised and our present would by boring.

    • Ahoj,

      po letmém hodnocení bych usoudil,že bys teoreticky mohla projít s odřeným nosem jesltiže splníš minimální počet slov. Máš tam totiž spoustu hrubek (nejsem si jist jestli jsou globální či minoritní).

      1)”a/an” před přídavnými jmény a podstatnými jmény. Např. “Write about an unusual present.” , “A really beautiful puppy” , “A secret” atd.
      2)Nekonečné opakování jednoho slova : “Present” když napíšeš dárek i v jiném slově tak dostaneš body za slovní zásobu.
      3)Určení místa : “At prom”
      4)3.os.č.j.= slovesa končí “s” takže v textu máš “Our teacher loveS dogs”

      5)poslední věta :I think that our present was unusual, because it is not normal to give a live present at proms. On the other hand, if we bought flowers or jewellery, our teacher would not be surprised and our present would be boring.

      Každopádně hodně štěstí zítra :).

      • Davide,

        5) poslední věta: On the other hand, if we HAD bought flowers or jewellery, our teacher would not HAVE BEEN surprised and our present would HAVE BEEN boring.

        Už to vše proběhlo, proto se jedná o poslední podmínkovou větu.
        STAVBA: If + had + 3. tvar, … would + have + 3. tvar

        Kristýno, prosím Vás, maturitu byste měla řešit včas a psát jako drak a posílat své práce buď vaší učitelce angličtiny, nebo si zaplaťte tuto službu u jakéhokoliv doučovatele. Najdete je na: naucim.cz/ doucovani-kvalitne.cz/ iLektori.cz a mnoho dalších.

        Nejpřátelštěji, jak jen toto mohu říci – Maturita je zkouška dospělosti, tak je třeba to pojmout zodpovědně. Ukažte, že nejste žádná ořezávátka 😉

        Good luck

  23. Chci se zeptat proč je: The goal of our trip was visiting London, the capital city of United Kingdom. NA to visiting? je tam i více průběhu. Ale proč? Už to proběhlo a dalo by se to všechno psát v minulém prostém?

    • není to průběhový čas, ale podstatné jméno utvořené od slovesa…
      visiting = návtěvování, návštěva, navštívení
      překlad té věty tedy znamená: Cíl našeho zájezdu byl navštívení Londýna.

  24. Dobrý den, zkoušl jsem si dělat předchozí zadání a měl jsem napsat článek o věci kterou bych chtěl a jak by ovlivnila můj život. Chtěl bych se zeptat, jak nejlépe napsat například větu : Kdybych měl auto, tak už bych nemusel chodit pěšky.
    Nevím přesně v jakem to mám psat čase..

    • Honzo, jedná se o podmínkové věty (kdybych měl…, tak bych…) – doporučujeme prostudovat “second conditional” 😉

  25. Dobrý den, zkoušel jsem si zadání z podzimu 2012 a měl jsem napsat článek o věci kterou si přeji a jak by ta věc ovlivnila muj život. Chtěl bych se zeptat jak nejlépe napsat třeba v budoucnosti…Kdybych měl auto, nemusel bych už chodit pěšky..?

    • “If I had a car, I would not have to go on foot anymore.” Mnoho úspěchů” 🙂

  26. Dobrý den,
    nějak nechápu zadání písemných prací, u vzorových ukázek je varianta A a B. Dostaneme obě tyto varianty, ze kterých si budeme moci vybrat, nebo dostaneme rovnou přidělenou jednu variantu, kterou bude například článek? Měla jsem dojem, že v českém jazyce bude na výběr z více slohových útvarů a předpokládala jsem totéž i angličtině. A nemohu si pomoci, ale chodím na jedno z nejlepších gymnázií v ČR a známky z aj jsem měla vždy spíše dobré, ale takové vzorové vypracování jako zde máte uvedeno bych nikdy v den maturity nenapsala. Mám pocit, že spousta dětí, které chodí na různé ekonomky a průmyslovky na tom musí být hůř než maturanti z gymnázií…a odmaturují

      • Dobrý den, chtěl bych se jen zeptat, zda je možné k článku napsat oslovení například dear readers,

        • Davide, u článku oslovení nepoužívejte a dodržte formální náležitosti napsané v tomto článku (nadpis, text článku). Mnoho úspěchů! 🙂

  27. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli se hodnotí interpunkce.Je jasné že se čárky píší před předložkami, ale jinak nevím, kde by měly být. Děkuji

    • Lucko, interpunkce (psaní čárek, uvozovek, teček atd.) se samozřejmě hodnotí a její psaní má svá pravidla. Na maturitní úrovni byste měla určitě vědět, kde se píše například tečka (na konci věty), že věta začíná velkým písmenem – postačí tedy základy. Inspirujte se u našich vzorových typů textů pro maturitu z angličtiny.

  28. Dobrý den,

    chci se zeptat, zda grafické znázornění odstavců znamená vynechání řádků od částí( úvod,hl. část,závěr) nebo cca 2 cm od levého okraje.Děkuji

  29. Dobrý den,
    jestli správně počítám, tak Váš článek má 174 slov a pokud já vím tak se počet slov MUSÍ dodržovat…. Co v takových případech dělají.? budou to počítat jako chybu..? ve škole jsme si říkali že ano, ale nevím jestli by mi odečetli jeden nebo více bodů..:/ co myslíte.?

  30. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak to je v angličtině s odstavci? Vynechává se vždy řádek, nebo se pouze odsazuje zleva jako v češtině?
    Děkuji

  31. Dobrý den, chci se zeptat, zda při zítřejších písemných testech z AJ můžeme mít nějaký papír kam si vše můžeme předem napsat nenečisto. Nerada bych pak v oficiálním papíru který budeme odevzdávat škrtala :/
    Předem děkuji za odpověď, máte super stránky ! :))

    • Lůco, škrtat můžete, hodnotit se bude jen to, co je neškrtnuto. Psát poznámky si můžete do zadání 🙂

      • Dobrý den, pokud tedy budu škrtat, a to že já hodně škrtám, jak je to s počítáním ? Ve škole jsme psali test nanečisto a měli jsme papíry, kde byl vyznačen rozsah tmavou linií řádků. Pokud tedy například na každém řádku škrtnu slovo a pak těch pár slov co se mi nevešlo do světlého prostoru napíši do tmavého, bude mi odečten bod za nedosažení rozsahu ? Na škole nám říkali, že tento systém, s tmavým polem, je hlavně pro vás, abyste nemuseli počítat každý, z těch tisíců dopisů. Jak to tedy je ? Děkuji Verča

  32. Dobrý den,
    Chtěl bych se zeptat, jestli není vhodnější/správnější nahradit slovíčko WHICH ve větě “This trip is always something which all students in their final year at school look forward to.” slovíčkem WHAT.
    Předem díky za odpověď.

  33. Dobrý den,
    Chtěl bych se zeptat, jestli ve větě ” This trip is always something which all students in their final year…” Nepatří namísto slovíčka WHICH slovíčko WHAT, jde mi o překlad, protože slovíčko WHICH se vztahuje ke slovu který, zatímco WHAT znamená co. Takže by to bylo “něco, co si všichni studenti…”
    Děkuju moc za tyto stránky, jsou perfaktní =)

  34. Ještě si chci optat…pokud by mi los přisoudil formální či neformální dopis…jak je to potom s psaním adresy a datumů? Protože za 1. si nejsem jist zda-li se tyto údaje píší správně napravo či nalevo…a potom za 2. zda-li se tam píše odesilatel a příjemce? Mám v tom trošičku zmatek 🙁 prosím o pomoc…děkuji!

  35. Dobrý den, chci se zeptat, jestli článek do školního časopisu má být formální nebo neformální, když to budou číst studenti.
    Předem děkuji za odpověď. 🙂 Terki

    • Terki, článek do školního časopisu bude spíše semiformální až neformální, jak řkáte, čtenáři jsou studenti, ne úředníci na magistrátu 😀

  36. Dobrý den, moc vám děkuji za tyhle stránky, vůbec jsem netušil co mě zítra čeká, díky vám to vím. Ale rád bych se ještě zeptal, jestli obě slohové práce (zadání) dostanem, nebo si je ,podobně jako u slohovky z ČJ, vybíráme z několika zadaných.
    Ještě jednou díky.

    • Tomáši, obě zadání u písemky z AJ u maturity dostanete, vybírat si tedy nebudete 🙂 Víme, že to tak je u češtiny, ale u angličtiny ne. Celá republika píše u AJ vždy stejné práce. Mnoho úspěchů 🙂

  37. Dobrý den 🙂 předem veliká pochvala za tyto stránky 😉 škoda, že sem byl vždy líný a podíval se na ně až den před maturitou 🙂 a mám na vás proto otázečku. Jak tak koukám, tak nejčastěji používaným tématem…myšleno (v 1.části) je vždy na střídačku používán dopis a článek…bude se i nadále pokračovat v této “tradici” předem děkuji za odpověď 😛

    • Ondřeji, díky za pochavlu 🙂 Můžeme si zavěštit z koule a říci, že je to pravděpodobné 🙂 Ať se daří ! 🙂

  38. Dobrý den, chci se zeptat, jestli u maturity můžu článek napsat tiskacím písmem, nebo to není povoleno. Děkuji

      • Dobrý den a pokud jsem to extra nerozlišoval tak se to hodnotí, nebo ne? Psal jsem to jakoby capslockem a velka pismena rozlisuji tloustkou a velikosti. Pisu takhle od zakladky a krome nemciny nebyl nikdy problem, ale mam nahnaho ze se to nebude cist, jinak ale obsahove bych mel mit vse dobre a snad i gramaticky, prolezu? Nebo az v zari na opravu a popripade da se odvolat? Diky

  39. Ahoj,
    chci se zeptat jak je to se slovíčkem “maturita examination”..naše učitelka je pevně presvědšená že to není “graduation” ani nic podobného, že je to prostě “school-leaving exam”… co je na tom pravdy?

    Předem děkuji za odpověď a za tyto stránky..moc mi pomohli. Na to, že zítra maturuji, jsem se dozvěděl dost podstatné věci..Například to, že anglická slohová práce má různé útvary..:D… ještě jednou děkuji za dobře odvedenou práci !

    • Pájo, díky za dotaz. “school leaving exam/examination” je v podstatš velmi obecný název pro “školní závěrečnou zkoušku. Jak je známo, tyto zkoušky mají svá jména, a naše “school leaving exam” se jmenuje Maturita. A používat názvy je zcela v pořádku 🙂

  40. Dobrý den,
    měli jsme u cvičné maturity stejné zadání, jako toto. A měli jsme uvést pouze to, jestli se nám něco líbilo NEBO nelíbilo. Ne obě věci zároveň. Za to se nám ztrhávali body.
    Jak je to teda správně?
    Děkuji za odpověď

    • Lído, díky za dotaz. Je-li v zadání NEBO, můžete si vybrat jednu z možností (tedy buď to, co se Vám líbilo, NEBO to, co se Vám nelíbilo), kdo však uvede oboje, body v žádné případě neztratí, v matematice by NEBO znamenalo pouze jednu z možností, zde je interpretace mnohoznačná. Jazyk není exaktní věda. Ať se daří.

  41. Zdravím,
    chtěla bych se zeptat, jestli lze u novinového článku požívat stažené tvary sloves (např. don’t), či musí být styl čistě formální.
    Děkuji 🙂

    • Ester, u novinového článku doporučujeme psát vše formálně, tedy bez stažených tvarů. (Otázka zní, jsou noviny určené veřejnosti, studentům, dětem…) Přizpůsobte tedy styl čtenářům 🙂

      • Když je článek určený studentům do školníhi časopisu je lepší staženiny používat nebo ne? Díky za odpověď.

    • Veroniko, odpověď naleznete ve Vámi komentovaném článku 🙂 (tedy že Velká písmena budou u všech počítečních písmen všech slov v nadpisu, kromě členů a předložek) Hodně úspěchů.

  42. dobry den,
    chtela jsem se zeptat, jestli by nemelo byt napsano the capital city of “THE” UK .. muze se UK psat bez clenu ? Diky !

    • Použití určitého členu u “UK” je v pořádku, stejně jako jeho vypuštění (vždy dáno kontextem). U maturity se jedná o poměrně nepodstatnou záležitost 😉

  43. Dobrý den,

    rád bych se Vás zeptal. V případě, že mám napsat článek do stud. časopisu např. na téma “moje sny, cíle” tak mohu začít větou “Dear readers/students, today I would like to tell you something about my the biggest dreams and aims.” ??
    Nevím co bych mohl napsat jiného jako úvodní větu.
    Děkuji za radu.

    • U článku adresujte nepřímo a snažte se psát článek obecně. Upřímně, článek na téma “moje sny a cíle” je velmi abstraktní a vyžaduje tedy specifickou slovní zásobu. Držíme palce! (U maturity se držte zadání zuby nehty! = cesta k úspěchu) 🙂

  44. Chtěla jsem se zeptat, zda by bylo možné na konci článku napsat pouze jméno a třídu? My to tak v našich českých školních novinách píšeme, abychom věděli, kdo to napsal, z které třídy. Byla by to velká chyba napsat to do těch imaginárních anglických školních novin?

    • Terko, doporučujeme se u článku nepodepisovat. Autor vašeho maturitního článku je zřejmý, jste to Vy.

  45. Dobrý den,

    měla bych jen takovou malou otázku. My jsme psali článek ve škole a já napsala podobným stylem uvod, ale paní profesorka mi to neuznala. Mohla bych tedy třeba úvod napsat..

    Everybody has their best school event but I would like to write a article about my the best school trip.

    Děkuji za odpověd:)

    • Dobrý den Lil, ve Vašem případě měla Vaše paní profesorka pravdu. Zadáním bylo psát o škole a Vy jste zcela vědomě změnila téma. A to se u písemné řásti maturity zcela nevyplácí – Vaše práce by s velkou pravděpodobností nebyla hodnocena. Zadání a jeho body striktně dodržujte – to je cesta k úspěchu. Tedy hodně úspěchů! 🙂

      • Omlouvám se, ale vy jste nepochopil/a moji otázku ja měla stejně zadání článku jako vy ( napiště o školní akci) .. Pouze jsem se chtěla zeptat zda, je zpravně pokud to uvedu touto větou? Protože podobný uvod jako máte Vy mi neuznala, že to není uvod.

        Ještě jednou děkuji

        • Dobrý den,
          chci se zeptat, zda ve článku musí být vždy nadpis i když není zadaný (tedy ani zmíněný) v jednotlivých bodech maturitní písemné práce.
          Předem děkuji za odpověď
          Veronika

          • Veroniko, nadpis je součástí každého článku a musí být uveden (je to formální náležitost tohoto typu textu). 🙂

            • Dobrý den,
              mohu se zeptat, jestliže u článku chybí nadpis, zda je to tak velká chyba, že by se slohová práce nehodnotila?

              • Ivano, chyba to je, ale práce se hodnotí 😉 Přejeme co nejlepší hodnocení 😉

                • Dobrý den, tušíte, zhruba kolika body je tato chyba penalizována? Jedná se třeba o dva, tři body nebo nějakou výraznější část? Děkuji 🙂

  46. Dobrý den,
    moc děkuji za celkový provoz stránek, jsou opravdu skvělé.

    Jedna věc – ve škole jsem napsala článek, který měl být sestaven podle tří bodů zadání. Měla jsem tedy nadpis a poté tři odstavce. Tuším, že to byl článek na téma “Mé oblíbené místo”. Úvodní věta typu: Ráda bych vám řekla o mém oblíbeném místě (ano, uznávám, žádný velký převrat ve stylistice 😀 ) a ukončeno jakousi nadějí na budoucí fungování kavárny, nebo o čem jsem to psala.
    Podle mého učitele prý ale moje “veledílo” nebylo ČLÁNKEM, protože jsem neměla úvod a závěr a tyto dvě věty měly být alespoň odděleny do odstavců. To bych pak ale celkem měla odstavců pět a potom tedy mám strach, že by mi strhali cenné bodíky.

    Nevíte tedy, jak se to s tím přesně má?

    Děkuji

    Katka

    • Dobrý den Katko, psala-li jste článek o oblíbeném místě a tím místem byla kavárna a vy jste tedy psala článek o kavárně, tak by mělo být vše v pořádku. Je vždy nutné dodržet všechny body zadání. Počet odstavců většinou odpovídá jejich počtu. První bod zadání je většinou vhodný např. pro úvodní odstavec apod. (na to autoři zadání myslí). Pamatujte, že článek vždy musí mít nadpis, úvod, hlavní část a závěr, ať je o čemkoliv. Hodně štěstí 🙂

  47. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi článkem a vypravováním? Nějak nemohu rozpoznat rozdíl, krom formálního a neformálního stylu.

    Děkuji Květa

    • Květo, článek je psán spíše do novin, časopisu apod., vypravování může být také typem žurnalistického textu, může však být i pro nějakou osobu. Co se týče částí textu, oba typy textů obsahují nadpis, úvodní odstavec, hlavní část textu a závěr a je třeba je oba zozpracovat dle bodů zadání. To je cesta k Vašemu úspěchu, který Vám tímto přejeme:)

      • Děkuji za rychlou odpověď. Jen ještě upřesnění, chápu, že článek je psán do novin, časopisů atd.
        Ale pokud si porovnám texty u obou stylů, zdají se mi jako vypravování oba. Akorát se liší počtem rozčleněných bodů.
        Pochopila jsem to správně?

        Omlouvám se a ještě jednou Děkuji
        Květa

  48. Váš článek i s nadpisem obsahuje 173 slov. To nesplňuje zadání a bylo by štěstí, kdyby článek dostal alespoň 3.

    • Vojtíšku, dle pravidel počítání slov obsahuje článek včetně nadpisu 168 slov, což je o 18 slov více, než je dáno zadáním (jeden interval je 30 slov). Jelikož však článek splňuje všechna ostatní kritéria (hlavně obsahuje všechny body zadání, které jsou rozpracovány, má nadpis, úvod, hlavní část a závěr), negativně se to v hodnocení neprojeví. Garantujeme zisk 23-24 bodů z celkových 24, dle platných kritérií hodnocení, což je, převedeno do školní stupnice známek za tuto část písemné práce, jednička.
      Děkujeme za zpětnou vazbu.

  49. Dobrý den, mám dotaz k Vašemu článku.
    Ve škole mi bylo řečeno, že nebudou počítána slova, která se opakují.
    Například pokud se opakuje v textu slovo like, tak je počítáno pouze jako jedno slovo.
    Tímto způsobem mi tedy vychází, že váš článek obsahuje pouze okolo 90 slov. Jak to tedy ve skutečnosti je? Děkuji za odpověď

  50. Dobrý den,

    Chtěla bych se zeptat, zda musím přesně dodržovat dané body, nebo-li obsah textu. Mohu třeba nejprve napsat místo, potom čas atd.. Když to tam budu mít napsané obráceně ? Děkuji předem za odpověď. Michaela

    • Dobrý den Michaelo,

      a) Doporučujeme dodržovat body zadání tak, jak jdou za sebou. Dodržíte-li jejich pořadí, bude Váš text logičtější. Doporučujeme také každý bod zadání rozvinout do jednoho odstavce.

      b) Pokud byste jednotlivé body přeskakovala a práce by i tak měla svou logiku a všechny body zadání by byly zmíněny ! ! ! a vhodně rozpracovány ! ! !, je vše v pořádku. I tak ale raději doporučujeme a)

  51. Opravdu se nemám článku podepisovat? Přeci každý článek v novinách, v časopise nebo na internetu má svého autora… divné…

    • Máte pravdu, u každého článku má být uveden autor.

      U Vaší písemné práce ale raději Vaše jméno opravdu neudávejte (pokud by to nebylo jasně napsáno v zadání). Jelikož je celá Vaše maturitní písemka podepsána oficiálně, je jasné, kdo je ve Vaší práci autorem článku.

  52. Chci se zeptat zda část “visiting the capital city of London” je správně… protože se mi zdá, že Londýn je “capital city of GB”

    • Dobrý den midemark,
      máte absolutní pravdu, překlep jsme napravili:

      …our trip was visiting London, the capital city of United Kingdom,…

      Děkujeme za upozornění. Doufáme, že Vám byly informace o tom, Jak napsat článek anglicky, k užitku, hodně štěstí, maturujete-li.

    • Dobrý den denisekdenny, u článku se nepodepisujte, není-li to v zadání přímo uvedeno, což téměř s jistotou u maturity uvedeno NENÍ a NEBUDE. Dodržte strukturu: nadpis, text článku (úvod, hlavní text, závěr).

      • Ahojky,
        chci se zeptat na jednu věc:
        2. května 2014 právě píši písemnou práci z anglického jazyka a jsem nevidomý. Chci se zeptat, kolik stránek zabere rozsah maturitní slohové práce, tedy kolik toho mám napsat, abych prošel? Jsem z toho trošku nervózní, protože když jsme psali články v angličtině (cvičné slohy), tak jsem měl vždycky buď málo a nebo hodně, ale problém byl v tom, že se mi vždycky zdálo, že píšu dostatečně. Nevím, jak na to, asi to bylo z toho, že jsem byl relativně dost nervózní. Takže mám strach, aby v onen osudný den na mě nervozita nepřišla a nestalo se to samé, jako při cvičných testech ve škole.
        Dále se ještě chci zeptat (nebylo mi to jasné ze školy) kdo hodnotí slohové práce z angličtiny, jestli to hodnotějí v Cermatu, nebo jestli to hodnotí učitelé ve škole, ve které jsem studoval a nebo jestli to hodnotějí učitelé jiných škol, kam se to posílá? Děkuji.
        Martin Boček. Ps. Děkuji, že jste vytvořili takové stránky, vytáhly mě z nouze.

        • Martine, zřejmě budete mít přiznané uspůsobení podmínek (žák s PUP) – a budete mít tedy speciální podmínky pro psaní písemné práce z AJ. Rozsah práce je vždy dát zadáním: https://www.statnimaturita-anglictina.cz/pisemna-prace a práce hodnotí certifikovaní hodnotitelé z celé ČR, tedy lidé z Cermatu. Mnoho úspěchů, ať se dílo vydaří 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *