Nejčastější chyby v maturitní písemce z angličtiny v jarním termínu 2013 a jejich možný dopad na výsledek

nejcastejsi-chyby-pisemna-prace-anglctina-2013-jaroVšichni maturanti z anglického jazyka v tuto chvíli netrpělivě čekají na výsledky své písemné práce maturity z angličtiny a věří nejen ve svůj úspěch, úspěch přejí i všem kolegům maturantům z AJ.

Na zakládě stovek dotazů na našem webu a facebookové stránce maturity z angličtiny jsme pro Vás vypracovali seznam nejčastějších možných chyb, které se mohly objevit ve vypracováních písemné práce z anglického jazyka v jarním termínu 2013. Budete si tedy ve Vašem čekání na výsledky zase o něco jistější v tom, co můžete opravdu očekávat.

Ve čtvrtek jsme ihned po zveřejnění zadání publikovali vzorové vypracování písemné práce z angličtiny 2013, které by u písemné části maturity z AJ obstálo na jedničku a vysvětlili jsme proč tím, že jsme náš vzor vypracování ohodnotily vůči kritériům hodnocení.

Jaké nejčastější chyby se tedy mohou objevit a jaký dopad mohou mít na Váš úspěch či úspěch u písemné práce státní maturity z angličtiny?

Jaké chyby jste mohli udělat v obou částech písemné části maturity z AJ a jak se to může projevit v hodnocení?

NEJČASTĚJŠÍ MOŽNÉ CHYBY V OBOU ČÁSTECH PÍSEMNÉ ČÁSTI MATURITY Z AJ 2013:

  • Nedodrželi jste charakteristiku textu – místo e-mailu kamarádovi jste psali např. článek do novin, nebo místo sdělení o prodeji  jste psali např. pozvánku do kina. Toto je chyba, která vede k nesplnění charakteristiky a je hodnocena 0 body (část práce se dále nehodnotí)
  • Oba texty jsou svojí povahou neformální a vy jste psali jeden nebo oba texty formálně. Tato chyba je pro hodnocení spíše méně významnou.
  • Napsali jste delší nebo kratší text. Záleží na tom, o kolik kratší, a o kolik delší. Pokud jste napsali kratší text jen o jeden interval (1 interval = 30 slov v delší části písemné práce a 10 slov v kratší části písemné práce), můžete i nemusíte o body v hodnocení přijít, záleží na dalších kladných či záporných aspektech Vaší práce (rozpracování bodů zadání, úroveň slovní zásoby, gramatiky aj.). Pokud jste napsali práci o více než dva intervaly kratší, nebo delší, zde již o body příjdete a pokud jste napsali práci kratší nebo delší o 3 a více intervalů, příjdete ještě o více bodů. To by bylo hrubé nesplnění rozsahu práce.
  • Obě zadání první i druhé části písemné práce obsahovali čtyři body zadání a vy jste některé zapomněli zmínit. To je samozřejmě významné nesplnění zadání. Záleží na tom, kolik ze čtyř jste zmínili a kolik ne a záleží také na tom, ja jste zmíněné body rozpracovali.
  • Některé body zadání jste nerozpracovali (měli jste např. napsat alespoň tři informace o brigádě a vy jste pouze zmínili, že jste na brigádě byli). Jedná se o významné nesplnění zadání a opět záleží na tom, do jaké míry jste body zadání vhodně a účelně rozpracovali, nebo nerozpracovali.
  • Některé části Vašeho textu jsou napsány tak špatně, že jim čtenář textu nerozumí. To je samozřejmě významná chyba, která jistě mnoho vypoví o jazykové úrovni angličtiny pisatele. Opět záleží na tom, kolik takových míst v práci je a jak významně to ovlivní splnění nebo nesplnění zadání. Za chyby, díky kterým nevíme, co autor mínil, se navíc často strhávají i body za slovní zásobu a gramatiku.
  • Psali jste trochu o něčem jiném nebo jste se v nějakých místech práce příliš vykecávali 🙂 mimo body zadání. To je samozřejmě chyba a můžete přijít o body hodnocení za psaní irelevantních (nepodstatných) nebo nadbytečných informací. Měl-li pisatel např. uvést tři informace o brigádě a on napsal informací deset, jedná se o nadbytečné informace. Opět záleží na tom, kolik se takových míst v práci nachází a jak to např. ovlivní splnění ostatních bodů zadání nebo délku textu apod.
  • Psali jste body zadání napřeskáčku, ne tak, jak jdou za sebou. Body jsou za sebou vždy seřazeny logicky. Dodrží-li tedy maturant souslednost těchto bodů, i jeho text je ve finální fázi logický. Je-li však pisatel schopen body zadání zpracovat i v jiném pořadí a zachová při tom logiku svého textu, vše je v pořádku.

Pojdmě si nejprve rozebrat první, delší část maturitní písemky, ve které se psal neformální e-mail kamarádovi a podívat se na nejčastější možné chyby:

ČTĚTE TAKÉ: Jak skvěle zvládnout maturitní poslech z AJ?

NEJČASTĚJŠÍ MOŽNÉ CHYBY V PRVNÍ ČÁSTI PÍSEMNÉ PRÁCE:

  • Přestože to v zadání nebylo, napsali jste k e-mailu e-mailovou adresu příjemce, předmět e-mailu a vaší e-mailovou adresu.To nijak nevadí, stejně jako nevadí, když jste tam tyto informace nenapsali 🙂
  • Zapomněli jste na odstavce. To je u této části chybou a příjdete o body za vhodnou grafickou úpravu textu.
  • Zapomněli jste napsat oslovení, rozloučení nebo Váš podpis.To je chyba, za kterou se strhávají body. Záleží na tom, kolik těchto formálních náležitostí jste zapomněli uvést. E-mail je v podstatě elektronický dopis, ve kterém by tyto tři základní části měly být vždy, i v situaci, kdy píšeme kamarádovi, tedy neformálně.
  • Přehlédli jste, že máte psát dopis Brianovi, a psali jste dopis někomu jinému. Všechno ostatní jste však dodrželi. Je to chyba za plnění zadání, ale není to chyba na propadnutí. Opět záleží na tom, jak jste splnili další části zadání.
  • Měli jste psát o tom, že jste na brigádě a popsat ji –  psali jste ovšak  tom, že už jste tam byli. To je samozřejmě chyba. Autor zadání očekává v tomto bodu např. přítomný čas průběhový, předpřítomný čas aj. jazykové prostředky a tím, že píšete v minulosti, tyto očekávání nenaplňujete a přicházíte o body za zadání a šíři gramatiky (neukážete, že umíte/neumíte např. zmíněný gramatický čas). Na propadáka to však opět není, záleží na dalších aspektech Vaší práce.
  • Místo správného slovíčka “part-time job” nebo “job” nebo jiné anglické slovo vhodné pro vyjádření českého slova “brigáda” jste užili slovo “brigade” – což v angličtině znamená “výjezdová jednotka”. Je to významná chyba ve slovní zásobě, za kterou příjdete o body za porozumění textu – kdyby totiž četl takový text rodilý mluvčí, byl by vstkutku zaražen. Pokud je však z dalšího textu patrné, že píšete o opravdové “české” brigádě”, tedy o práci v zahraničí, chyba na propadáka to není.

A jaké chyby jste mohli napáchat v druhé části písemné práce? Z vašich dotazů jsme vybrali následující:

NEJČASTĚJŠÍ MOŽNÉ CHYBY V DRUHÉ, KRATŠÍ ČÁSTI PÍSEMNÉ PRÁCE 2013:

  • Nenapsali jste nadpis. V této části písemné práce toto za chybu považováno není. Sdělení může být jedním souvislým textem. Musí v něm být však obsaženy všechny čtyři body zadání a některé je třeba vhodně rozpracovat, např. informace o věci, kterou chcete prodat, důvod, proč věc prodáváte atd.
  • Psali jste sdělení do odstavců. To chybou není, pokud jsou všechny body zadání zmíněny a vhodně rozpracovány
  • Napsali jste v textu oslovení nebo rozloučení nebo podpis. Pro neformální sdělení na facebooku to může i nemusí být vhodné. O body za uvedení těchto údajů nepříjdete, slova z těchto bodů se však zahrnují do počítání slov.

Z Vašich častých dotazů jsme vyprali ty úplně nejčastější, doufáme, že vám tento článek pomůže zjistit, na čem jste – během čekání na výsledky, které se, a to vám od srdce přejeme, dozvíte co nejdříve, avšak nejdéle do doby, kdy proběhne Vaše maturitní ústní zkouška z angličtiny a vy se dozvíte, jak jste celkově u maturity z angličtiny obstáli. Přejeme mnoho úspěchů 🙂

 

22 komentářů u “Nejčastější chyby v maturitní písemce z angličtiny v jarním termínu 2013 a jejich možný dopad na výsledek

  1. O kolik bodů můžu přijít při špatném porozumění textu, včetně gramatických chyb. Jinak vše je splněno v neformálním emailu (oslovení, body zadání, rozloučení, podpis). Děkuji

  2. Chtěl bych se zeptat pokud mám v zadání že mám psát o nezapomenutelném dni a já popsal více dní, ale jinak všechny body splněny je to na vyhazov?

  3. Dobrý den, mám dotaz. Nejsem si jistá, jestli jsem do slohové práce (1. části) nenapsala spíš popis dne, než vypravování. Jsou dodržené všechny formality, vše co se bodů týče je zmíněno,.. Ale nejsem si tak úplně jistá jestli je to vypravování.
    Jak moc zlé myslíte, že to je ?
    Děkuji

  4. Zdravím
    Chtěl bych se vás zeptat.
    V písemné práci jsem nesplnil jeden bod zadání v druhé části práce (email),měl jsem napsat 2 informace o výuce a místo toho jsem napsal 2 informace o škole což sice souvisí ale nesplňuje bod.
    Slyšel jsem že v případě nesplnění těchto bodů Cermat celou práci škrtne a nehodnotí – je to pravda ? nebo jen strhávají body ?
    Děkuji.

  5. Dobry den chci se zeptat v druhe casti bylo ze jsem byl v anglii a ja napsal ze jsem nemocny je to za 0 bodu?

  6. Ahoj chci se zeptat jaké slova se počítají a kolik se jich může opakovat a jestli je velký problém když počet slov přetáhnu.Děkuji

  7. Já mám všecko jako ty, psal jsem i v přítomném čase, ale mám tam co jsem si počítal asi 4-5 gramatických chyb. Myslím, že by nám to mělo projít 🙂 Profesorka říkala když splníš ty hlavní body zadání tak že horší jak za 4 nedostaneš 🙂

  8. hm..super. Já jsem tam měla celou dobu job, pak jsem hledala ve slovníku abych to měla dobře a samozžejmě jsem to přepsala na brigade…ach jo:(

    • já mám to samé, našla jsem ve slovníku brigáda – brigade a nic jinýho jsem tam neměla na výběr

    • Je to dost “nefér” v samotném zadání bylo “brigáda” tak si to člověk automaticky dohledá aby vyhověl.

      • Oli, ano, zadání v ČJ může zmást. Kdyby bylo psáno anglicky, zřejmě by tuto chybu udělalo minimum maturantů. NIcméně i přesto si myslíme, že jedničkář zná správný výraz pro slovo brigáda anglicky. Hodně úspěchů! 🙂

  9. Ráda bych se zeptala, jestli jsme u druhého dopisu museli zmínit, že jsme byli v Anglii a nyní tu věc prodáváme. Nic jsem o Anglii nepsala, pouze že prodávám to a to.. Děkuji 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *