Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

vypravovani-pisemna-prace-anglictinaV písemné části státní maturity z angličtiny se může objevit i slohový útvar, který se nazývá “vypravování”. Přinášíme vám exkluzivní návod, jak vypravování napsat tak, abyste získali co největší počet bodů v hodnocení a dosáhli tak v písemné práci maturitní zkoušky co nejlepšího výsledku.

Co je to vlastně “vypravování” a co se od vás očekává?

Objeví-li se u vaší maturity tento slohový útvar, budete podle daného zadání popisovat a líčit něco, co se stalo a vyprávět o tom. V zadání bude jednoznačně napsáno, zda budete vyprávět o něčem, co se opravdu stalo, anebo o něčem fiktivním.

Vyprávění se může objevit v první, tedy té delší části písemné práce, jejíž rozsah je 120-150 slov.

Z jakých částí poskládáte slohový útvar Vypravování?

1. NADPIS
2. VYPRAVOVÁNÍ (skládá se z úvodu, hlavní části a závěru – zpracováno podle bodů zadání)

Pojďme se tedy na jednotlivé části podívat a říct si, jak je napsat co nejlépe tak, abychom získali co nejvíce bodů v hodnocení.

ČTĚTE TAKÉ: Vypravování u ostré maturitní zkoušky na jaře v roce 2014 – vzor
ČTĚTE TAKÉ: Vzory pro písemnou část maturity z anglického jazyka

1. NADPIS

Váš nadpis by měl vystihovat to, o čem budete vypravovat. Budete-li vypravovat například o tom, co se vám stalo včera ráno, může váš nadpis vypadat takto:

Yesterday Morning
(Včera ráno)

Když budete například vyprávět o vaší cestě na dovolenou, může vypadat váš nadpis následovně:

My Journey to Britain
(Má cesta do Británie)

Nezapomeňte, že váš nadpis by měl čtenáře vašeho vyprávění zaujmout a nadchnout ho k tomu, aby četl dále. Nezapomeňte také na to, že všechna písmena nadpisu by v angličtině měla být psána velkými písmeny (samozřejmě kromě anglických členů a předložek).

Je také dobrým zvykem psát nadpis doprostřed řádku.

2. VYPRAVOVÁNÍ

Váš text vypravování by měl obsahovat tří části, kterými jsou úvod, hlavní část a závěr. Tyto části by měly být graficky oddělené, například odsazením řádku zleva nebo vynecháním jednoho řádku, nebo kombinací těchto dvou způsobů, Čtenářovi se takový text lépe čte a takový způsob psaní je zvyklostí, která je po vás u písemné práce maturitní zkoušky z AJ vyžadována.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat excelentní formální dopis anglicky?

Pojďme se tedy podívat na VZOROVÉ ZADÁNÍ pro slohový útvar Vypravování:

Minulý rok jste se zúčastnil/a školního výletu v horách. Aby se každý mohl dozvědět, jaký váš výlet byl, zadal vám váš učitel angličtiny napsat o výletu vypravování v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

  • sdělíte, kde jste byl/a na školním výletu
  • popíšete jednu událost, která na výletu přihodila

Nezapomeňte na formální náležitosti daného typu textu.

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU VYPRAVOVÁNÍ K MATURITĚ Z AJ:

Adventurous Hiking on Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there.

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter.

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much.

Toto vzorové Vypravování by u maturity z anglického jazyka získalo velmi vysoký počet bodů v hodnocení, ne-li nejvyšší. Pojďme se podívat, proč:

Adventurous Hiking on Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there. (úvodní odstavec, autor sděluje, kde byl na školním výletu – splněn bod zadání č.1)

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter. (hlavní část vyprávění – autor vypravuje o události, která se mu na výletu stala, popisuje ji, sděluje své pocity atd. – splěn 2. bod zadání)

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much. (závěr, neboli závěrečný odstavec – autor shrnuje své vyprávění)

Zisk skvělé známky za takovéto vypracování je jistý – oba body zadání jsou vhodně rozpracovány, vypravování má zajímavý nadpis, text obsahuje úvodní odstavec, hlavní část a závěr, bohatou slovní zásobu a gramatiku, splňuje počet slov daný zadáním, je graficky vhodně členěn (vynechané řádky mezi odstavci a nadpisem) a je psán semiformálně (ani příliš formálně, ani příliš neformálně).

ČTĚTE TAKÉ: Vypravování u ostré maturitní zkoušky na podzim v roce 2014 – vzor
ČTĚTE TAKÉ: Vypravování u ostré maturitní zkoušky na jaře v roce 2017 – vzor
ČTĚTE TAKÉ: Vypravování u ostré maturitní zkoušky na podzim v roce 2017 – vzor

58 komentářů u “Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

  1. Chtěl bych se zeptat jestli musel být u letošní slohové práce použit formální způsob, přeci jen v zadání bylo ” Anglický časopis vaší školy ” takže si myslím že formální styl není potřebný a může být klidně kombinovaný.

    • V případě vyprávění je vhodné použít čas minulý prostý a průběhový (Tyto časy se očekávají). Ovšem nejlepší je využít celou paletu minulých časů, tedy včetně předminulého prostého a průběhového.

  2. Dobrý večer chtěla jsem se zeptat jak moc velká je chyba pokud napíšu celé vypravování pouze v minulém čase prostém.?

    • Jiny, nedá se říct, že by to byla chyba, záleží, jak by Vaše vyprvění vypadalo. Průběh v minulosti však vyjádříte minulým časem průběhovým, což je u vypravování očekáváno. 😉

  3. Dobrý den, jak to prosím Vás je se zkracováním tvarů např. I am -> I´m v článku, charakteristice, popisu nebo vypravování? Pokud jsem to někde přehlédl tak se omlouvám.

  4. Tak tohle je teda dost nešťastný výběr ukázkové slohovky.Otřesně neohrabané spojení, nepříjemné. Jakoby překládal Google překladač. Jestli očekáváte od maturantů takovouhle úroveň angličtiny, tak to se pak nedivím, že se nikdo neumí vyjádřit ať už v práci nebo jen na dovolené. HRŮZA

    • Maturanti z Wikipedie= maturanti v září – co konkrétně se Vám na na vzoru vypravování nelíbí? Pro úroveň maturitní písené práce z angličtiny je vzor v pořádku. Samozřejmě, pokud porovnáváte text například s vypravováním spisovatele Jacka Londona, tak ten je v psaní o něco lepší 😉

  5. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli u vyprávění, ale i u jiných slohových útvarů, kde je vyžadován nadpis, mohu použít zadání ? Např. napište vypravování na téma “The Day I Will Never Forget”, může se mé vyprávění “jmenovat” stejně ?
    Díky

  6. Dobrý den,mam na Vás dotaz ohledně dlouhé písemné práce z Anglického jazyka – den na který nikdy nezapomenu.. Psala jsem tento writing v přítomném čase. Odstavce, nadpis, zápletku i všechno zmíněné, co mělo být, tam mám. Děkuji za odpověď

  7. Mě by moc zajímalo, kdo jste, milý experte na maturitu. Asi si to zjistím… Nepodáváte úplně správné informace a jste zbytečně moc informovaný. To je divné.

    • Týno, jsme tým certifikovaných hodnotitelů a naším cílem je co nejvíce inspirovat a pomáhat všem maturantům z anglického jazyka. 😉

      • Dobrý den, když rádi maturantům pomáhate a inspirujete je, tak se zkusím tak humorně zeptat, zda nám neprozradíte, těm kterým to v květnu nevyšlo o 1 bod, téma maturitní písemné práce podzim 2014 😀 děkuji za odpověd 😀 🙂

    • Dobrý den. Chtěla bych se zeptat jestli bude uznaná slohová práce když jsem obě slohové práce napsala na papír 1. část ale každá slohová práce byla na jiném papíru, jen prostě obě slohovky jsou napsané v 1. části. Já s kamarádkou jsme si papíru s 2. části bohužel vůbec nevšimly.

  8. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli je velkou chybou, když jsem při vypravování začla slovy. : Dear readers, pak následovala vypracovaní a pak skončila slovy: Yours classmate Katka?

  9. Dobrý den,
    mohu se zeptat, zda mi hodnotil uzná práci, kde spíše sklouzávám k popisu? Ve zmatku jsem prostě nepsala souvislé vyprávění. Začala jsem normálně: Minulý rok, mě kamarádka pozvala do Holandska, nabídla mi, že bychom mohli jet na výlet do města, kde je hodně muzeí. Navštívili jsme dvě z nich a stálo to za to. A poté spíše už popisuji, jak to město vypadá a na konci ještě mám, že jsem se tam seznámila s přítelem.. bohužel tam nemám žádné suddenly a podobné příslovce..

  10. Dobrý den, chci se zeptat jestli je velká chyba když jsem zapomněla napsat u vypravování nadpis?

  11. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, lze posuzovat jako chybu, když na téma “The Day I will never forget” píši o události, která se mi stala loni v létě při cestě z dovolené. Jednalo se sice o konkrétní den, ten den kdy jsem se vracel, ale není tam zmíněné přesné datum.
    Děkuji

  12. Dobrý den, chtela bych se zeptat, jestli je to změna tématu, kdyz bylo zadání : Den, na ktery nikdy nezapomenu. A ja psala o mem nejlepším dni. Jinak všechny body mam splněné. Děkuji za odpověď

  13. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, měli jsme napsat vyprávění na téma “The day i will never forget”… a už nevím proč, ale mám vsugerováno, že vyprávění může být jak časem minulým, tak i přítomným. Je to pravda nebo celý “příběh” nesmí být přítomným časem?

  14. Dobrý den,
    chci se zeptat zda vypravování napsané v přítomném čase je hodnoceno 0 body?
    Děkuji

  15. Dobrý den chtěl bych se zeptat,dnešní 1.část z MZ Vypravování…mělo se psát o Dni na který nikdy nezapomenu…když jsem to psal tak jsem začal psal i o Another days..myslíte že kvuli tomu mi bude celá část klasifikovaná za nula bodu ?
    Díky za odpověd.

  16. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, psali jsme vypravování na určité téma do časopisu a já napsal Dear readers, a ukončil Best regards, je to velká chyba, nebo malá? Děkuji

  17. Dobrý den, chtěl sem se zeptat… Napsal sem u maturity nadpis, který s textem nesouvisel. Budu mít stržené body, nebo práce nebude hodnocena?
    Díky za odpověď

  18. Ahoj,
    ráda bych se zeptala, zda mi u maturitní písemné práce projde tento text (viz níže).
    Psala jsem vypravování a chybí mi tam větší zápletka. Všechny body ze zadání jsem ale splnila, alespoň myslím. V podstatě jsem popsala, co se dělo, resp. jsem „vyprávěla“ průběh večera.
    Díky za odpověď

    „Dne toho a toho se konal můj maturitní ples. Organizovala ho naše třída, takže jsme se na něj všichni těšili.
    Večer jsme se museli všichni převléknout a potom to začalo. Nejprve jsme tančili s učiteli, rodiči a spolužáky. To nejlepší mělo ale teprve přijít.
    O půlnoci jsme všem předvedli naše půlnoční překvapení. Po něm nás všichni chválili a říkali, že to bylo to nejlepší, co viděli.
    Proto je to můj nejlepší den, všichni jsme si ho užili.“

    Text jsem samozřejmě psala v angličtině

    PS. Jestli to tu bude dvakrát, tak se omlouvám. Nejsem si jistá, jestli se to napoprvé poslalo.

  19. Ahoj,
    ráda bych se zeptala, zda mi u maturitní písemné práce projde tento text (viz níže).
    Psala jsem vypravování a chybí mi tam větší zápletka. Všechny body ze zadání jsem ale splnila, alespoň myslím. V podstatě jsem popsala, co se dělo, resp. jsem „vyprávěla“ průběh večera.
    Díky za odpověď

    „Dne toho a toho se konal můj maturitní ples. Organizovala ho naše třída, takže jsme se na něj všichni těšili.
    Večer jsme se museli všichni převléknout a potom to začalo. Nejprve jsme tančili s učiteli, rodiči a spolužáky. To nejlepší mělo ale teprve přijít.
    O půlnoci jsme všem předvedli naše půlnoční překvapení. Po něm nás všichni chválili a říkali, že to bylo to nejlepší, co viděli.
    Proto je to můj nejlepší den, všichni jsme si ho užili.“

    Text jsem samozřejmě psala v angličtině

  20. Dobrý den,
    chci se zeptat, když jsem splnila veškeré zadání, přesný rozsah a slohový útvar u obou slohových prací, ale u ,,vypravování,, jsem popletla slovíčko, které ale bylo nejdůležitější v celé té práce, myslíte, že bude za danou práci 0 bodů? 🙁

    Např. : Psala jsem o výletě, který se nevydařil, jelikož pršelo a psala jsem převážně o tom dešti. Teď jsem zjistila, že jsem celou dobu slovíčko ,, DÉŠŤ, PRŠET,, zaměnila za ,,BĚH, BĚHÁNÍ,,. 🙁 🙁 Myslíte, že daná práce bude za 0 bodů, jelikož to nedává jakoby smysl, (i když je hned na první pohled zřejmé, že jsem se přepsala a měla jsem na mysli ten DÉŠŤ, jelikož si ty slovíčka jsou velmi podobná a ještě do toho ten stres, tak jsem si tu danou chvíli to neuvědomila 🙁 .( )?

    Myslíte, že bych mohla dostat, alespoň nějaká ten bod? Práce podle mého názoru nebyla za tak špatná, určitě nějaká chybička tam možná ještě bude, ale asi ne tak výrazná. 🙁 Mohla bych mít z dané písemné zkoušky, alespoň za 4? 🙁

    Předem mooc děkuji! Vaše stránky mi moooc pomohli, ale moooc by mě asi mrzelo, kdyby mi to pokazilo jedno slovíčko. 🙁

    Páťa

  21. Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, zda nadpis co je v zadání může být použit? A jestli se počítá do počtu slov? Já ho použila i jako nadpis i v textu.. A když nedosáhnu či přesáhnu počet slov, zda se odečítají body či práce není uznána? a třetí věc, měli jsme téma “den na který nikdy nezapomenu” a já psala o tom, že jsem měla narozeniny, pozvala si rodinu, měli jsme oslavu a co jsme na ní dělali.. bude mi to uznáno jako vypravování?..

  22. Dobrý den,
    chci se zeptat, když jsem splnila všechny body, rozsah a slohový útvar u obou slohových prací, ale u vypravování jsem popletla jedno , ale ,,nejdůležitější,, slovíčko v celé slohové práci, bude ta jedna práce hodnocena jako za 0 bodů?

    Např. Psala jsem o výletě, který se nevydařil, protože začalo pršet a převážně jsem psala o tom, jak ,,pršelo,, , ale teď jsem zjistila, že jsem zaměnila slovíčko ,,Déšť ,, a ,, pršet,, se slovíčkem ,,běhat,, a ,,běhání,,. 🙁 🙁

    Zhodnotí mi to tedy , že mám za danou práci 0 bodů, protože to nedává jako by smysl ( ale je jasné, že jsem se jen přepsala a jde z toho poznat, že jsem chtěla psát o dešti? 🙁 )

    Myslíte, že bych mohla za to dostat, alespoň nějaký bod a udělala zkoušku, alespoň za 4?

    Předem děkuji!!!

    Páťa

  23. Dobrý den,mám otázku.Ve vypravování jsem zřejmě splnil body které byly v zadání,ale obávám se že příběh sklouznul k popisu dějě.Hodnotí se v takovém případě práce nula body?Děkuji.

  24. dobrý den,
    chci se zeptat ..jaký rozdíl je mezi článkem a vypravováním? předem děkuji za odpověď 😉

  25. Dobrý den,
    všimla jsem si, že místo because používáte as. Jak je to s interpunkcí, tedy s čárkami, před as? Je to stejné jako u because? Protože já před ním zpravidla píšu čárku a nikdy mi to nebylo opraveno. Ovšm vy zde čárky nepíšete.
    Děkuji 🙂

  26. Přináším gramatickou připomínku, zdali by nebylo vhodnější z důvodů posunu časů při vypravování o jeden stupeň vzad vhodnější použít místo předpřítomného času formu pro předminulý čas v následujícím: namísto “(…) After we have reached the destination (…)” napsat “(…) After we HAD reached the destination (…)”? Je možné, že je možné obojí – Díky za objasnění. a l b e r t

    • Alberte, přejeme mnoho úspěchů u maturity z AJ, jistě budete excelovat s takovouto všímavostí 🙂 Překlep jsme opravili, díky Vám.

  27. Dobrý den, nejak mi nedá spat possessive case a tudiž nemělo by být použit v nadpisu? Adventurous Hiking on Our School Trip ……..School’s trip. děkuji jinak hodně dobře udělané stranký, velká pochvala

    • Mariane, díky za dotaz. Správně je spíše School Trip, jelikož slovo “School” zde funguje jako přídavné jméno, v překladu “školní”. Hodně úspěchů 🙂

    • Dobrý den,
      mám dotaz k Vyprávění. Jak ho ukončím, jen svým jménem nebo tam nemám psát nic a nechat jen ten závěr jako konečnou verzi vyprávění? Předem děkuji.

  28. Dobry den, rada bych se zeptala na nadpis. Nejsem si jista, zda to chapu zcela spravne s temi velkymi pismeny.
    Nadpis bych mela psat takto
    ADVENTUROUS HIKING ON OUR SCHOOL TRIP
    nebo
    Adventurous Hiking on Our School Trip?
    Nebo jeste jinak? Dekuji

  29. V nadpisu je napsané (on) s velkým písmenem, je to chyba? Myslela jsem, že v nadpisu se členy a předložky píší s malým a trochu mě to zmátlo 🙂 děkuji :)) Hanka

    • Hanko, opraveno, děkujeme za nalezení překlepu 🙂 Jistě budete u maturity excelovat s takovou pozorností 🙂

      • 😀 no to nevím…bylo by to fajn 🙂 jinak super web :)) bez něho bych byla úplně ztracená. Díky 🙂

  30. Dobrý den, moc v tomto textu moc nerozumím vazbám typu we were to hike, we were to walk, mohl bych poprosit o rychlokurz s vysvětlením? 🙂

    • Matýsku, jedná se o další možnosti vyjádření budoucnosti (be + to). VIZ L.G.Alexander (1988): Longman English Grammar, strana 183. Hodně úspěchů 🙂
      We were to hike… = měli jsme jít na hory…, we were to walk… – měli jsme jít… Ať se daří! 🙂

  31. Můžu se zeptat, nemusí vyprávění vždy obsahovat přímou řeč? Nebo na B1 to stačí pouze takto?? Díky, A.

    • Aničko, přímá řeč se na této úrovni vyskytovat nemusí, ale pokud jí umíte správně použít, nic nezkazíte, naopak 🙂 Hodně štěstí!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *