Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

V písemné části státní maturity z angličtiny se může objevit i slohový útvar, který se nazývá „vypravování“. Přinášíme vám exkluzivní návod, jak vypravování napsat tak, abyste získali co největší počet bodů v hodnocení a dosáhli tak v písemné práci maturitní zkoušky co nejlepšího výsledku.

Co je to vlastně „vypravování“ a co se od vás očekává?

Objeví-li se u vaší maturity tento slohový útvar, budete podle daného zadání popisovat a líčit něco, co se stalo a vyprávět o tom. V zadání bude jednoznačně napsáno, zda budete vyprávět o něčem, co se opravdu stalo, anebo o něčem fiktivním.

Vyprávění se může objevit v první, tedy té delší části písemné práce, jejíž rozsah je 120-150 slov.

Z jakých částí poskládáte slohový útvar Vypravování?

1. NADPIS
2. VYPRAVOVÁNÍ (skládá se z úvodu, hlavní části a závěru – zpracováno podle bodů zadání)

Pojďme se tedy na jednotlivé části podívat a říct si, jak je napsat co nejlépe tak, abychom získali co nejvíce bodů v hodnocení.

ČTĚTE TAKÉ: Vypravování u ostré maturitní zkoušky na jaře v roce 2014 – vzor
ČTĚTE TAKÉ: Vzory pro písemnou část maturity z anglického jazyka

1. NADPIS

Váš nadpis by měl vystihovat to, o čem budete vypravovat. Budete-li vypravovat například o tom, co se vám stalo včera ráno, může váš nadpis vypadat takto:

Yesterday Morning
(Včera ráno)

Když budete například vyprávět o vaší cestě na dovolenou, může vypadat váš nadpis následovně:

My Journey to Britain
(Má cesta do Británie)

Nezapomeňte, že váš nadpis by měl čtenáře vašeho vyprávění zaujmout a nadchnout ho k tomu, aby četl dále. Nezapomeňte také na to, že všechna písmena nadpisu by v angličtině měla být psána velkými písmeny (samozřejmě kromě anglických členů a předložek).

Je také dobrým zvykem psát nadpis doprostřed řádku.

2. VYPRAVOVÁNÍ

Váš text vypravování by měl obsahovat tří části, kterými jsou úvod, hlavní část a závěr. Tyto části by měli být graficky oddělené, například odsazením řádku zleva nebo vynecháním jednoho řádku, nebo kombinací těchto dvou způsobů, Čtenářovi se takový text lépe čte a takový způsob psaní je zvyklostí, která je po vás u písemné práce maturitní zkoušky z AJ vyžadována.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat excelentní formální dopis anglicky?

 


Pojďme se tedy podívat na VZOROVÉ ZADÁNÍ pro slohový útvar Vypravování:

Minulý rok jste se zúčastnil/a školního výletu v horách. Aby se každý mohl dozvědět, jaký váš výlet byl, zadal vám váš učitel angličtiny napsat o výletu vypravování v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

  • sdělíte, kde jste byl/a na školním výletu
  • popíšete jednu událost, která na výletu přihodila

Nezapomeňte na formální náležitosti daného typu textu.

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU VYPRAVOVÁNÍ K MATURITĚ Z AJ:

Adventurous Hiking on Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there.

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter.

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much.

Toto vzorové Vypravování by u maturity z anglického jazyka získalo velmi vysoký počet bodů v hodnocení, ne-li nejvyšší. Pojďme se podívat, proč:

Adventurous Hiking On Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there. (úvodní odstavec, autor sděluje, kde byl na školním výletu – splněn bod zadání č.1)

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter. (hlavní část vyprávění – autor vypravuje o události, která se mu na výletu stala, popisuje ji, sděluje své pocity atd. – splěn 2. bod zadání)

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much. (závěr, neboli závěrečný odstavec – autor shrnuje své vyprávění)

Zisk skvělé známky za takovéto vypracování je jistý – oba body zadání jsou vhodně rozpracovány, vypravování má zajímavý nadpis, text obsahuje úvodní odstavec, hlavní část a závěr, bohatou slovní zásobu a gramatiku, splňuje počet slov daný zadáním, je graficky vhodně členěn (vynechané řádky mezi odstavci a nadpisem) a je psán semiformálně (ani příliš formálně, ani příliš neformálně).


46 komentářů u “Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

  1. Dobrý den,mam na Vás dotaz ohledně dlouhé písemné práce z Anglického jazyka – den na který nikdy nezapomenu.. Psala jsem tento writing v přítomném čase. Odstavce, nadpis, zápletku i všechno zmíněné, co mělo být, tam mám. Děkuji za odpověď

  2. Mě by moc zajímalo, kdo jste, milý experte na maturitu. Asi si to zjistím… Nepodáváte úplně správné informace a jste zbytečně moc informovaný. To je divné.

    • Týno, jsme tým certifikovaných hodnotitelů a naším cílem je co nejvíce inspirovat a pomáhat všem maturantům z anglického jazyka. ;)

  3. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli je velkou chybou, když jsem při vypravování začla slovy. : Dear readers, pak následovala vypracovaní a pak skončila slovy: Yours classmate Katka?

  4. Dobrý den,
    mohu se zeptat, zda mi hodnotil uzná práci, kde spíše sklouzávám k popisu? Ve zmatku jsem prostě nepsala souvislé vyprávění. Začala jsem normálně: Minulý rok, mě kamarádka pozvala do Holandska, nabídla mi, že bychom mohli jet na výlet do města, kde je hodně muzeí. Navštívili jsme dvě z nich a stálo to za to. A poté spíše už popisuji, jak to město vypadá a na konci ještě mám, že jsem se tam seznámila s přítelem.. bohužel tam nemám žádné suddenly a podobné příslovce..

  5. Dobrý den, chci se zeptat jestli je velká chyba když jsem zapomněla napsat u vypravování nadpis?

  6. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, lze posuzovat jako chybu, když na téma „The Day I will never forget“ píši o události, která se mi stala loni v létě při cestě z dovolené. Jednalo se sice o konkrétní den, ten den kdy jsem se vracel, ale není tam zmíněné přesné datum.
    Děkuji

  7. Dobrý den, chtela bych se zeptat, jestli je to změna tématu, kdyz bylo zadání : Den, na ktery nikdy nezapomenu. A ja psala o mem nejlepším dni. Jinak všechny body mam splněné. Děkuji za odpověď

  8. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, měli jsme napsat vyprávění na téma „The day i will never forget“… a už nevím proč, ale mám vsugerováno, že vyprávění může být jak časem minulým, tak i přítomným. Je to pravda nebo celý „příběh“ nesmí být přítomným časem?

  9. Dobrý den,
    chci se zeptat zda vypravování napsané v přítomném čase je hodnoceno 0 body?
    Děkuji

  10. Dobrý den chtěl bych se zeptat,dnešní 1.část z MZ Vypravování…mělo se psát o Dni na který nikdy nezapomenu…když jsem to psal tak jsem začal psal i o Another days..myslíte že kvuli tomu mi bude celá část klasifikovaná za nula bodu ?
    Díky za odpověd.

  11. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, psali jsme vypravování na určité téma do časopisu a já napsal Dear readers, a ukončil Best regards, je to velká chyba, nebo malá? Děkuji

  12. Dobrý den, chtěl sem se zeptat… Napsal sem u maturity nadpis, který s textem nesouvisel. Budu mít stržené body, nebo práce nebude hodnocena?
    Díky za odpověď

  13. Ahoj,
    ráda bych se zeptala, zda mi u maturitní písemné práce projde tento text (viz níže).
    Psala jsem vypravování a chybí mi tam větší zápletka. Všechny body ze zadání jsem ale splnila, alespoň myslím. V podstatě jsem popsala, co se dělo, resp. jsem „vyprávěla“ průběh večera.
    Díky za odpověď

    „Dne toho a toho se konal můj maturitní ples. Organizovala ho naše třída, takže jsme se na něj všichni těšili.
    Večer jsme se museli všichni převléknout a potom to začalo. Nejprve jsme tančili s učiteli, rodiči a spolužáky. To nejlepší mělo ale teprve přijít.
    O půlnoci jsme všem předvedli naše půlnoční překvapení. Po něm nás všichni chválili a říkali, že to bylo to nejlepší, co viděli.
    Proto je to můj nejlepší den, všichni jsme si ho užili.“

    Text jsem samozřejmě psala v angličtině

    PS. Jestli to tu bude dvakrát, tak se omlouvám. Nejsem si jistá, jestli se to napoprvé poslalo.

  14. Ahoj,
    ráda bych se zeptala, zda mi u maturitní písemné práce projde tento text (viz níže).
    Psala jsem vypravování a chybí mi tam větší zápletka. Všechny body ze zadání jsem ale splnila, alespoň myslím. V podstatě jsem popsala, co se dělo, resp. jsem „vyprávěla“ průběh večera.
    Díky za odpověď

    „Dne toho a toho se konal můj maturitní ples. Organizovala ho naše třída, takže jsme se na něj všichni těšili.
    Večer jsme se museli všichni převléknout a potom to začalo. Nejprve jsme tančili s učiteli, rodiči a spolužáky. To nejlepší mělo ale teprve přijít.
    O půlnoci jsme všem předvedli naše půlnoční překvapení. Po něm nás všichni chválili a říkali, že to bylo to nejlepší, co viděli.
    Proto je to můj nejlepší den, všichni jsme si ho užili.“

    Text jsem samozřejmě psala v angličtině

  15. Dobrý den,
    chci se zeptat, když jsem splnila veškeré zadání, přesný rozsah a slohový útvar u obou slohových prací, ale u ,,vypravování,, jsem popletla slovíčko, které ale bylo nejdůležitější v celé té práce, myslíte, že bude za danou práci 0 bodů? :(

    Např. : Psala jsem o výletě, který se nevydařil, jelikož pršelo a psala jsem převážně o tom dešti. Teď jsem zjistila, že jsem celou dobu slovíčko ,, DÉŠŤ, PRŠET,, zaměnila za ,,BĚH, BĚHÁNÍ,,. :( :( Myslíte, že daná práce bude za 0 bodů, jelikož to nedává jakoby smysl, (i když je hned na první pohled zřejmé, že jsem se přepsala a měla jsem na mysli ten DÉŠŤ, jelikož si ty slovíčka jsou velmi podobná a ještě do toho ten stres, tak jsem si tu danou chvíli to neuvědomila :( .( )?

    Myslíte, že bych mohla dostat, alespoň nějaká ten bod? Práce podle mého názoru nebyla za tak špatná, určitě nějaká chybička tam možná ještě bude, ale asi ne tak výrazná. :( Mohla bych mít z dané písemné zkoušky, alespoň za 4? :(

    Předem mooc děkuji! Vaše stránky mi moooc pomohli, ale moooc by mě asi mrzelo, kdyby mi to pokazilo jedno slovíčko. :(

    Páťa

  16. Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, zda nadpis co je v zadání může být použit? A jestli se počítá do počtu slov? Já ho použila i jako nadpis i v textu.. A když nedosáhnu či přesáhnu počet slov, zda se odečítají body či práce není uznána? a třetí věc, měli jsme téma „den na který nikdy nezapomenu“ a já psala o tom, že jsem měla narozeniny, pozvala si rodinu, měli jsme oslavu a co jsme na ní dělali.. bude mi to uznáno jako vypravování?..

  17. Dobrý den,
    chci se zeptat, když jsem splnila všechny body, rozsah a slohový útvar u obou slohových prací, ale u vypravování jsem popletla jedno , ale ,,nejdůležitější,, slovíčko v celé slohové práci, bude ta jedna práce hodnocena jako za 0 bodů?

    Např. Psala jsem o výletě, který se nevydařil, protože začalo pršet a převážně jsem psala o tom, jak ,,pršelo,, , ale teď jsem zjistila, že jsem zaměnila slovíčko ,,Déšť ,, a ,, pršet,, se slovíčkem ,,běhat,, a ,,běhání,,. :( :(

    Zhodnotí mi to tedy , že mám za danou práci 0 bodů, protože to nedává jako by smysl ( ale je jasné, že jsem se jen přepsala a jde z toho poznat, že jsem chtěla psát o dešti? :( )

    Myslíte, že bych mohla za to dostat, alespoň nějaký bod a udělala zkoušku, alespoň za 4?

    Předem děkuji!!!

    Páťa

  18. Dobrý den,mám otázku.Ve vypravování jsem zřejmě splnil body které byly v zadání,ale obávám se že příběh sklouznul k popisu dějě.Hodnotí se v takovém případě práce nula body?Děkuji.

  19. dobrý den,
    chci se zeptat ..jaký rozdíl je mezi článkem a vypravováním? předem děkuji za odpověď ;-)

  20. Dobrý den,
    všimla jsem si, že místo because používáte as. Jak je to s interpunkcí, tedy s čárkami, před as? Je to stejné jako u because? Protože já před ním zpravidla píšu čárku a nikdy mi to nebylo opraveno. Ovšm vy zde čárky nepíšete.
    Děkuji :-)

  21. Přináším gramatickou připomínku, zdali by nebylo vhodnější z důvodů posunu časů při vypravování o jeden stupeň vzad vhodnější použít místo předpřítomného času formu pro předminulý čas v následujícím: namísto „(…) After we have reached the destination (…)“ napsat „(…) After we HAD reached the destination (…)“? Je možné, že je možné obojí – Díky za objasnění. a l b e r t

    • Alberte, přejeme mnoho úspěchů u maturity z AJ, jistě budete excelovat s takovouto všímavostí :) Překlep jsme opravili, díky Vám.

  22. Dobrý den, nejak mi nedá spat possessive case a tudiž nemělo by být použit v nadpisu? Adventurous Hiking on Our School Trip ……..School’s trip. děkuji jinak hodně dobře udělané stranký, velká pochvala

    • Mariane, díky za dotaz. Správně je spíše School Trip, jelikož slovo „School“ zde funguje jako přídavné jméno, v překladu „školní“. Hodně úspěchů :)

    • Dobrý den,
      mám dotaz k Vyprávění. Jak ho ukončím, jen svým jménem nebo tam nemám psát nic a nechat jen ten závěr jako konečnou verzi vyprávění? Předem děkuji.

  23. Dobry den, rada bych se zeptala na nadpis. Nejsem si jista, zda to chapu zcela spravne s temi velkymi pismeny.
    Nadpis bych mela psat takto
    ADVENTUROUS HIKING ON OUR SCHOOL TRIP
    nebo
    Adventurous Hiking on Our School Trip?
    Nebo jeste jinak? Dekuji

  24. V nadpisu je napsané (on) s velkým písmenem, je to chyba? Myslela jsem, že v nadpisu se členy a předložky píší s malým a trochu mě to zmátlo :) děkuji :) ) Hanka

    • Hanko, opraveno, děkujeme za nalezení překlepu :) Jistě budete u maturity excelovat s takovou pozorností :)

  25. Dobrý den, moc v tomto textu moc nerozumím vazbám typu we were to hike, we were to walk, mohl bych poprosit o rychlokurz s vysvětlením? :)

    • Matýsku, jedná se o další možnosti vyjádření budoucnosti (be + to). VIZ L.G.Alexander (1988): Longman English Grammar, strana 183. Hodně úspěchů :)
      We were to hike… = měli jsme jít na hory…, we were to walk… – měli jsme jít… Ať se daří! :)

  26. Můžu se zeptat, nemusí vyprávění vždy obsahovat přímou řeč? Nebo na B1 to stačí pouze takto?? Díky, A.

    • Aničko, přímá řeč se na této úrovni vyskytovat nemusí, ale pokud jí umíte správně použít, nic nezkazíte, naopak :) Hodně štěstí!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>