Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

V písemné části státní maturity z angličtiny se může objevit i slohový útvar, který se nazývá „vypravování“. Přinášíme vám exkluzivní návod, jak vypravování napsat tak, abyste získali co největší počet bodů v hodnocení a dosáhli tak v písemné práci maturitní zkoušky co nejlepšího výsledku.

Co je to vlastně „vypravování“ a co se od vás očekává?

Objeví-li se u vaší maturity tento slohový útvar, budete podle daného zadání popisovat a líčit něco, co se stalo a vyprávět o tom. V zadání bude jednoznačně napsáno, zda budete vyprávět o něčem, co se opravdu stalo, anebo o něčem fiktivním.

Vyprávění se může objevit v první, tedy té delší části písemné práce, jejíž rozsah je 120-150 slov.

Z jakých částí poskládáte slohový útvar Vypravování?

1. NADPIS
2. VYPRAVOVÁNÍ (skládá se z úvodu, hlavní části a závěru – zpracováno podle bodů zadání)

Pojďme se tedy na jednotlivé části podívat a říct si, jak je napsat co nejlépe tak, abychom získali co nejvíce bodů v hodnocení.

ČTĚTE TAKÉ: Vzory pro písemnou část maturity z anglického jazyka

1. NADPIS

Váš nadpis by měl vystihovat to, o čem budete vypravovat. Budete-li vypravovat například o tom, co se vám stalo včera ráno, může váš nadpis vypadat takto:

Yesterday Morning
(Včera ráno)

Když budete například vyprávět o vaší cestě na dovolenou, může vypadat váš nadpis následovně:

My Journey to Britain
(Má cesta do Británie)

Nezapomeňte, že váš nadpis by měl čtenáře vašeho vyprávění zaujmout a nadchnout ho k tomu, aby četl dále. Nezapomeňte také na to, že všechna písmena nadpisu by v angličtině měla být psána velkými písmeny (samozřejmě kromě anglických členů a předložek).

Je také dobrým zvykem psát nadpis doprostřed řádku.

2. VYPRAVOVÁNÍ

Váš text vypravování by měl obsahovat tří části, kterými jsou úvod, hlavní část a závěr. Tyto části by měli být graficky oddělené, například odsazením řádku zleva nebo vynecháním jednoho řádku, nebo kombinací těchto dvou způsobů, Čtenářovi se takový text lépe čte a takový způsob psaní je zvyklostí, která je po vás u písemné práce maturitní zkoušky z AJ vyžadována.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat excelentní formální dopis anglicky?

 


Pojďme se tedy podívat na VZOROVÉ ZADÁNÍ pro slohový útvar Vypravování:

Minulý rok jste se zúčastnil/a školního výletu v horách. Aby se každý mohl dozvědět, jaký váš výlet byl, zadal vám váš učitel angličtiny napsat o výletu vypravování v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

  • sdělíte, kde jste byl/a na školním výletu
  • popíšete jednu událost, která na výletu přihodila

Nezapomeňte na formální náležitosti daného typu textu.

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU VYPRAVOVÁNÍ K MATURITĚ Z AJ:

Adventurous Hiking on Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there.

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter.

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much.

Toto vzorové Vypravování by u maturity z anglického jazyka získalo velmi vysoký počet bodů v hodnocení, ne-li nejvyšší. Pojďme se podívat, proč:

Adventurous Hiking On Our School Trip

Last year I  took part in a school trip to the Italian Alps. It was in late June and we were to hike there. (úvodní odstavec, autor sděluje, kde byl na školním výletu – splněn bod zadání č.1)

The second day of the trip we were to walk to a very high local mountain, which was about 3000 metres high. When we were leaving our cottage I could see a clear sunny day so I said to myself it was going to be a great day. But only by 2 o’clock in the afternoon. After we had reached the destination, the weather got much worse and it started to rain. I was terrified as I had never experienced this before. Luckily, not far away from our path, there was a mountain hut where we found shelter. (hlavní část vyprávění – autor vypravuje o události, která se mu na výletu stala, popisuje ji, sděluje své pocity atd. – splěn 2. bod zadání)

Although this journey was a bit risky, in the end I must say I enjoyed it very much. (závěr, neboli závěrečný odstavec – autor shrnuje své vyprávění)

Zisk skvělé známky za takovéto vypracování je jistý – oba body zadání jsou vhodně rozpracovány, vypravování má zajímavý nadpis, text obsahuje úvodní odstavec, hlavní část a závěr, bohatou slovní zásobu a gramatiku, splňuje počet slov daný zadáním, je graficky vhodně členěn (vynechané řádky mezi odstavci a nadpisem) a je psán semiformálně (ani příliš formálně, ani příliš neformálně).


18 komentářů u “Jak napsat excelentní VYPRAVOVÁNÍ u písemné části maturity z angličtiny?

  1. Dobrý den,
    všimla jsem si, že místo because používáte as. Jak je to s interpunkcí, tedy s čárkami, před as? Je to stejné jako u because? Protože já před ním zpravidla píšu čárku a nikdy mi to nebylo opraveno. Ovšm vy zde čárky nepíšete.
    Děkuji :-)

  2. Přináším gramatickou připomínku, zdali by nebylo vhodnější z důvodů posunu časů při vypravování o jeden stupeň vzad vhodnější použít místo předpřítomného času formu pro předminulý čas v následujícím: namísto „(…) After we have reached the destination (…)“ napsat „(…) After we HAD reached the destination (…)“? Je možné, že je možné obojí – Díky za objasnění. a l b e r t

    • Alberte, přejeme mnoho úspěchů u maturity z AJ, jistě budete excelovat s takovouto všímavostí :) Překlep jsme opravili, díky Vám.

  3. Dobrý den, nejak mi nedá spat possessive case a tudiž nemělo by být použit v nadpisu? Adventurous Hiking on Our School Trip ……..School’s trip. děkuji jinak hodně dobře udělané stranký, velká pochvala

    • Mariane, díky za dotaz. Správně je spíše School Trip, jelikož slovo „School“ zde funguje jako přídavné jméno, v překladu „školní“. Hodně úspěchů :)

    • Dobrý den,
      mám dotaz k Vyprávění. Jak ho ukončím, jen svým jménem nebo tam nemám psát nic a nechat jen ten závěr jako konečnou verzi vyprávění? Předem děkuji.

  4. Dobry den, rada bych se zeptala na nadpis. Nejsem si jista, zda to chapu zcela spravne s temi velkymi pismeny.
    Nadpis bych mela psat takto
    ADVENTUROUS HIKING ON OUR SCHOOL TRIP
    nebo
    Adventurous Hiking on Our School Trip?
    Nebo jeste jinak? Dekuji

  5. V nadpisu je napsané (on) s velkým písmenem, je to chyba? Myslela jsem, že v nadpisu se členy a předložky píší s malým a trochu mě to zmátlo :) děkuji :) ) Hanka

    • Hanko, opraveno, děkujeme za nalezení překlepu :) Jistě budete u maturity excelovat s takovou pozorností :)

  6. Dobrý den, moc v tomto textu moc nerozumím vazbám typu we were to hike, we were to walk, mohl bych poprosit o rychlokurz s vysvětlením? :)

    • Matýsku, jedná se o další možnosti vyjádření budoucnosti (be + to). VIZ L.G.Alexander (1988): Longman English Grammar, strana 183. Hodně úspěchů :)
      We were to hike… = měli jsme jít na hory…, we were to walk… – měli jsme jít… Ať se daří! :)

  7. Můžu se zeptat, nemusí vyprávění vždy obsahovat přímou řeč? Nebo na B1 to stačí pouze takto?? Díky, A.

    • Aničko, přímá řeč se na této úrovni vyskytovat nemusí, ale pokud jí umíte správně použít, nic nezkazíte, naopak :) Hodně štěstí!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>