Jak napsat excelentní formální dopis anglicky?

formalni-dopis-anglickyJedním z typů textů často se objevujícím u maturity z AJ v části písemné práce je psaní formálního dopisu v angličtině (formal letter). Přinášíme Vám, milí maturanti, návod k napsání formální dopisu tak, abyste u této části získali maximálního možného počtu bodů.

Rozsah formálního dopisu u maturity z AJ je 120-150 slov – objevuje se tedy v první části písemné práce u maturity z anglického jazyka.

Jak určit, zda budu psát formální dopis nebo neformální dopis? U psaní dopisu je velmi důležité uvědomit si, komu dopis píši. Je-li adresátem (ten, komu dopis píši) můj kamarád, příbuzný, přítel či přítelkyně, budu psát dopis neformální. Je-li však adresátem osoba, ke které chovám formální respekt, např. učitel, úředník, starosta nebo nadřízený, volím psaní dopisu formálního.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat excelentní dopis kamarádovi anglicky?

 


U formálního dopisu je tedy třeba zdržet se hovorových výrazů, jako například čau, jak je?, měj se, tak zatim čus, apod. a použít místo nich výrazy formální, jako např. Dobrý den, Vážený pane, Těším se na Vaší odpověď a jiné. V každém případě je nutné vyvarovat se výrazům sprostým, vulgárním.

Každý dopis, ať už formální dopis, nebo neformální dopis musí obsahovat následující části:

1. ADRESA PISATELE A ADRESA PŘÍJEMCE
2. DATUM

3. OSLOVENÍ

4. TEXT DOPISU (rozpracovaný podle bodů zadání)

5. ROZLOUČENÍ

6. PODPIS

Jak jednotlivé části formálního dopisu rozpracovat tak, abychom získali co nejvíce bodů v hodnocení?

1. ADRESA PISATELE A ADRESA PŘÍJEMCE

Adresa pisatele (nás):

Adresa pisatele (tedy toho, kdo dopis píše), se v angličtině píše do pravého horního rohu a vypadá následovně:

Mr Jiří Amos
Červeného 9
46006 Liberec
Czech Republic

Adresa příjemce (ten, komu dopis píšeme):

Každý dopis by měl obsahovat adresu toho, komu dopis píši. Nejen v Británii, USA nebo jiných anglosaských zemích je toto zvykem. Adresa příjemce dopisu se bude nacházet pod adresou pistale, ale vlevo. Podívejte se na příklad:

Mr Tom Jones
5. Avenue 44
10003 New York City
USA

POZOR: U písemné práce z angličtiny u maturity často napsání adresy příjemce není vyžadováno: Psaní adresy a data u maturitní písemné práce z angličtiny – psát nebo ne?

2. DATUM

Pod adresou příjemce se nachází datum – na pravé straně. Psaní data je u psaní formálního dopisu vyžadováno. Příklad správného uvedení data:

                                                                                                               15 July, 2014

3. OSLOVENÍ

Vhodné oslovení je ale již zcela nepostradatelnou součástí formálního dopisu. Nachází se vždy nalevo nad textem dopisu a musí být od textu dopisu řádně odděleno, nejlépe vynecháním jednoho řádku. Zde je několik vhodných příkladů oslovení pro formální dopis:

  • Dear Mr Jones, (Vážený pane Jonesi,)
  • Dear Mary, (Vážená Mary,)
  • Dear Sir, (Vážený pane,)
  • Dear Madam, (Vážená paní,)

Oslovíte-li příjemce textu tímto způsobem, máte vyhráno. Hlavně na oslovení nezapomeňte, to už byste přicházeli o cenné body v hodnocení.
ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat vynikající motivační dopis v angličtině?

4. TEXT DOPISU

Dostáváme se k nejdelší a nejrozpracovanější části formálního dopisu, a to je jeho hlavní text. V samotném textu dopisu totiž maturant ukazuje, je-li jeho anglický jazyk na požadované úrovni a umí-li si anglicky poradit v situaci, která je striktně dána zadáním.

Než se pustíme do samotného psaní formálního dopisu, podívejme se ještě na jednu důležitou věc, kterou je formální styl psaní. V angličtině se formální styl psaní vyznačuje tím, že budete v celém textu dopisu používat výhradně nestažené tvary: Pište tedy například:

  • I am   namísto   I’m
  • She has   namísto   She’s
  • They will   namísto   They’ll

Pište nestažené tvary všude tam, kde je to možné, dodržíte tak formální styl psaní a opět se přiblížíte k vynikajícímu hodnocení o krůček blíže. Maturitní písemná práce z angličtiny zpravidla není slohová práce pro kreativce nebo umělce. Je to tzv. strukturovaný text, což znamená, že máte jasně předem dáno zadáním, co přesně musíte v dopisu napsat. To je vždy dáno jednotlivými body zadání. Cestou k excelentnímu hodnocení je tedy, stejně jako u ostatních typů textů u maturity z AJ perfektní dodržení, zmínění a rozpracování jednotlivých bodů zadání. To je Vaše alfa-omega úspěchu u psaní formálního dopisu.

Příklad bodů zadání u formálního dopisu např. Vašemu nadřízenému mohou znít následovně: – uveďte důvod, proč píšete (bod zadání č.1) – popište podrobně Váš problém a řekněte proč je problém nutné vyřešit (bod zadání č.2) – navrhněte řešení problému (bod zadání č.3) – poproste nadřízeného o radu (bod zadání č.4)

Každý z bodů zadání by měl být rozpracován v jednom odstavci Vašeho formálního dopisu. Každý odstavec by měl být viditelně oddělen, z prvního pohledu na Vaše psaní by měly být odstavce rozpoznatelné. Vynechejte tedy mezi odstavci vždy jeden řádek, nebo při psaní nového odstavce vždy mírně odsaďte první řádek odstavce.

Ukázka dobře rozpracovaných bodů výše zmíněného zadání:

I am writing in regards of a problem which occurred last month with one of our customers. I tried to solve the problem on my own but I feel I will need to consult you about it. (DŮVOD, PROČ PÍSI – bod zadání č. 1)

The customer wanted to buy some of our products last month but our operator on the phone was very rude to him. (POPIS PROBLÉMU – bod zadání č. 2) The customer is one of our dear clients and he said that after this experience he would stop purchasing from us. I think we cannot afford to lose him. (DŮVOD, PROČ JE NUTNÉ PROBLÉM VYŘEŠIT – bod zadání č. 2)

After some consideration I suggest contacting him and excusing for the operator’s behaviour on the phone, offering a 20% discount on his next order of our products (NÁVRH ŘEŠENÍ PROBLÉMU – bod zadání č.3) I think he can accept it and continue doing business with us.

Do you think we can handle this situation as I have written above, or would you advise a better solution for this problem? (PROSBA O RADU NADŘÍZENÉHO – bod zadání č. 4)

Ve výše uvedeném vzoru rozpracování textu dopisu je zřejmé, že všechny body zadání jsou jasně zmíněny a vhodně rozpracovány. Text neobsahuje žádné stažené tvary, a jeho odstavce jsou jasně odděleny vynecháním jednoho řádku mezi odstavci. Toto vzorové řešení formálního dopisu by jistě získalo v hodnocení velmi vysoký počet bodů, ne-li maximální.

5. ROZLOUČENÍ

Každý dopis by měl obsahovat rozloučení. To by mělo být od předchozího textu odděleno vynecháním jednoho řádku. U formálního dopisu je možné použít následující příklady rozloučení:

Best regards, (s pozdravem,)
I am looking forward to your reply, (těším se na Vaší odpověď,)
With kindest regards, (s pozdravy,)

6. PODPIS

Váš podpis pod formálním dopisem je tečkou Vašeho dopisu, tedy poslední částí. Měl by být od předchozího textu zřetelně oddělen, nejlépe vynecháním jednoho řádku a měl by být napsán nalevo pod rozloučením. Na podpis nezapomeňte, přišli byste tak o Vaše body v hodnocení.

Příklad vhodného podpisu:

Jiří Amos

Obsahuje-li Váš formální dopis všechy zadáním požadované části, je-li psán formálně, tedy bez stažených tvarů, a angličtinou, které je rozumět, nezbývá nám než Vám pogratulovat. S psaním formálního dopisu se jistě v budoucnu setkáte a tuto dovednost jistě využijete v praxi.

ČTĚTE TAKÉ: Zadání všech ostrých písemných slohových prací u maturity z angličtiny

ZADÁNÍ FORMÁLNÍHO DOPISU

Představte si následující situaci. Jste manažerem ve firmě v USA a staráte se o kontakt se zákazníky. Vyskytl se však problém, který musíte konzultovat se svým nadřízeným, Johnem Jonesem (rodilý Američan mluvící pouze anglicky). Napište mu dopis v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

uveďte důvod, proč píšete;
popište podrobně Váš problém a řekněte proč je problém nutné vyřešit;
navrhněte řešení problému;
poproste nadřízeného o radu.

Nezapomeňte na formální náležitosti daného typu textu.

VZOR VYPRACOVÁNÍ FORMÁLNÍHO DOPISU

15 July, 2014

Dear Mr Jones,

I am writing in regards of a problem which occurred last month with one of our customers. I tried to solve the problem on my own but I feel I will need to consult you about it.

The customer wanted to buy some of our products last month but our operator on the phone was very rude to him. The customer is one of our dear clients and he said that after this experience he would stop purchasing from us. I think we cannot afford to lose him.

After some consideration I suggest contacting him and excusing for the operator’s behaviour on the phone, offering a 20% discount on his next order of our products. I think he can accept it and continue doing business with us.

Do you think we can handle this situation as I have written above, or would you advise a better solution for this problem?

Best regards,

Jiří Amos

Napíšete-li formální dopis podobným způsobem jako je výše zmíněný vzor, jistě dosáhnete vynikajícího hodnocení u maturitní písemné práce z anglického jazyka.

105 komentářů u “Jak napsat excelentní formální dopis anglicky?

  1. Dobrý večer chtěla bych se zeptat jestli když jsem u formálního slohu psala stažené tvary jestli mi slohovou práci uznají nebo dostanu nesplněný útvar a dostanu za 5?

  2. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat zda se u letošní písemné práce z Anglického jazyka píše u formálního i neformálního dopisu adresa (odesílatel,příjemce). Mám v tom zmatek, protože mi každý říká něco jiného. Děkuji za odpověď.

    • Aneto, adresu není nutné u písemné práce psát, pokud ji však napíšete, měla by být správně a započítává se do počtu slov ;) Držíme palce, NovýAmos.cz

      • Zdravím, pokud se započítává do počtu slov,
        jednalo by se tedy v následujícím případě:
        (odesílatel)

        John Smith
        5. Avenue 44
        11076 London
        United Kingdom

        o kolik slov..? :) Počítání vlastního jména bude pravděpodobně jedno slovo, takže John Smith + UK – dohromady 2 slova, 5. Avenue 44 – 3 slova a 11076 London opět jedno slovo? Poprosím o vysvětlení. Děkuji

  3. Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, zda někdo nemáte napsanou slohovou práci ve stylu neformálního dopisu kamarádovi a máte mu povyprávět o nové restauraci. Z angličtiny nematuruji a docela v ní plavu. Díky

  4. Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda celá práce musí být do 150 slov nebo jen ta 3. část. Děkuji :-)

  5. Dobrý den,

    mám dotaz na Vaší počáteční frázi v ukázce…
    „I am writing in regards of“
    Neměla by být následovně?
    „I am writing with regard to“

    Děkuji za odpověd

    Vojta

  6. Skoro všechny vzory mám v hlavě našprtané, jelikož je pročítám celý den. Bude nějaký problém, když si vzory s maturitním slohem budou velmi podobné? :D

    • Honzo, ostrá zadání jsou v každém maturitním termínu nová a těžko do nich napasujete část jakéhokoliv vzoru z Nového Amose. A už vůbec nedoporučujeme u maturity nějak opisovat z jakéhokoliv zdroje. Hodnotitel to většinou pozná a vy pak kvůli plagiarismu u této části maturity z AJ neprospějete – mimochodem, toto se již v minulosti některým maturantům bohužel stalo. Ukažte tedy u maturity to, co umíte. Ať se daří ;)

  7. Pěkný den, jestliže u kratšího textu spojím dva body do jednoho odstavce (bod 2 – popište co se vám na oslavě líbilo, bod 3 – poproste o fotky => v textu prosím o fotky z taneční bitvy, která se mi na oslavě líbila) v rámci úspory slov, je to chybou?

    Díky E.

    • Elo, určitá volnost v psaní odstavců je, pokud dva body zadání spojíte do jednoho odstavce, a Vaše psaní bude logické, je vše v pořádku. Doporučujeme však psát každý bod zadání do jednoho odstavce.

  8. Dobrý den, mohla bych moc poprosit o kontrolu tohoto dopisu? Doufám, že snad bych prošla, ale dělám hodně chyb, a vůbec si nejsem jistá nakolik to mám správně. :)

    Dear Mr Jones,

    I am writing in regard with problem which occurred in our branch office this week. I would be really glad if you could help me with it.

    Our best costumer, Lady Anne, really famous designer, ordered in our company a new collection of dresses. She need it for a fashion show on Saturday. The order was made on monday, but our workers just cannot finish it on time. We are in uncomfortable situation. We cannot afford to refuse her.

    However, my co-worker Mr Black suggested to tell Lady Anne that we can deliver to her fashion show a half of collection and the rest will be made by another company. We have already contacted them.

    Do you have some better solution or do you think we can handle this situation as I have written above?

    I am looking forward to your reply,

    Petra K.

  9. Dear Mr Jones,

    I am writing in regard with problem which occurred in our branch office this week. I would be really glad if you could help me with it.

    Our best costumer, Lady Anne, really famous designer, ordered in our company a new collection of dresses. She need it for a fashion show on Saturday. The order was made on monday, but our workers just cannot finish it on time. We are in uncomfortable situation. We cannot afford to refuse her.

    However, my co-worker Mr Black suggested to tell Lady Anne that we can deliver to her fashion show a half of collection and the rest will be made by another company. We have already contacted them.

    Do you have some better solution or do you think we can handle this situation as I have written above?

    I am looking forward to your reply,

    Petra K.

  10. Dobrý den chtěla jsem ze zeptat zda by tenhle dopis prošel :)
    Ve včerejších novinách jsi viděl/a inzerát nabízející prázdninovou práci v restauraci. Jelikož máš o tuto práci zájem, napiš dopis:

    Představ se a objasni důvod svého dopisu
    Napiš, proč chceš pracovat v restauraci a jaké máš zkušenosti
    Zažádej o bližší informace týkající se tvé práce
    Rozsah 120 – 150 slov

    Dear Sir or Madam,

    My name is Kateřina Nováková, I am nineteen years old and I am studiing on secondary school in Litoměřice. I am writing you because I saw your advertisment in town newspaper.

    I need working in your restaurant, because I want new car. I have experience with this job, because last year I am worked as waiter two month in restaurant in town where I live.

    I am very communicative, friendly and I like to work whith people. I think that I am hard – working. I have driving licence that I dont have problems with commuting.

    I would be grateful if you could send me some more details about this job. I am send you me CV.

    Thank you .

    Kateřina R.

    • Ahoj, nezlob se, že nejsem správce nebo tak ale pár chybiček sem našla. V prvním odstavci nemáš přivlastňovací zájmeno, píše se newspaper of town nebo town’s newspaper :-) Vždy je lepší psát místo want wish.

      Hodně se ti opakuje because a ve druhém odstavci se nehodí ve slovním spojení Mám zkušenosti, protože sem loni pracovala .. Vypustila bych ho :-) A píšeš jako žena takže waitress.

      Jinak pěkná práce a neměla bys s ní mít problém :-)

      • Ahoj nezlob se že reaguji, ale práce má hrozně moc chyb, které brání porozumění textu, takže neprávem slečnu bulíkuješ :(
        I am send you me CV? – slečna nerozumí časům ani zajmenům. Vážně není slušná

        • Dobrý den, ano práce obsahuje některé gramatické chyby, ale i např. chybnou spojku ve třetím odstavci (místo „that“ by mělo být „so“), takto napsaná práce by však s velkou pravděpodobností prošla ;)

    • Dobrý den, obsahově je to správně, všechny náležitosti jsou splněny, ale mnoho gramatických chyb.

      I study at a secondary school in Litoměřice

      I am writing to you because….. in the town newspaper.

      I need to work in your restaurant because I want a new car.

      …because last year I have worked as a waitress for two months in the town where I live.

      I have got a driving licence so I do not have a problem with commuting.

      I am sending you my CV.

  11. Můžu poprosit o opravu? :)

    Zadání: Představte si následující situaci. Jste manažerem ve firmě v USA a staráte se o kontakt se zákazníky. Vyskytl se však problém, který musíte konzultovat se svým nadřízeným, Johnem Jonesem (rodilý Američan mluvící pouze anglicky). Napište mu dopis v rozsahu 120-150 slov, ve kterém:

    – uveďte důvod, proč píšete;
    – popište podrobně Váš problém a řekněte proč je problém nutné vyřešit;
    – navrhněte řešení problému;
    – poproste nadřízeného o radu.

    May 3, 2015

    Dear Mr Jones,

    I am writing to you with quite a big problem, which occurred two days ago. I was thinking about it all night but still I am not entirely sure if I found a right solution.

    One of ours richest and most honored client wanted to return his almost new plasma TV that he bought one month ago from our firm. He is claiming, that the TV has stopped working by itself, but he has no proof of it and he also lost his chit. I do not think that we can afford to lose this precious client.

    I think, that is in our best interest, to close our eyes for once and give him his money back.

    Do you agree with me? If not, please send me answer with another solution.

    Yours sincerely,

    Martin Kobliha

  12. Chtěla bych se zeptat jak je to s rozloučením, protože my jsme se vždycky učili jak v normální angličtině tak i v business english, že když známe jméno příjemce tak se loučíme frází Yours sincerely nebo když adresáta neznáme jménem – Yours faithfully. Můžu to použít?

  13. Dobrý den,

    adresa a datum v dopise se prosím nepočítá do celkového počtu 120-150 slov? Děkuji

    • DanMaturante, ano, pokud ji napíšete, což není vyžadováno, pokud to není výslovně v zadání uvedeno, do počtu slov se počítá a i se hodnotí.

  14. Dobrý den,
    byli byste tak hodní a zkontrolovali mi mou slohovou práci z angličtiny?
    Děkuji předem V.

    Ve včerejších novinách jsi viděl/a inzerát nabízející prázdninovou práci v restauraci. Jelikož máš o tuto práci zájem, napiš dopis:

    Představ se a objasni důvod svého dopisu
    Napiš, proč chceš pracovat v restauraci a jaké máš zkušenosti
    Zažádej o bližší informace týkající se tvé práce
    Rozsah 120 – 150 slov

    20.2.2015
    .Dear Mr. Smith,
    . My name is Jana Nová and I am writing you in regards of getting a new part time job in your italian restaurant Pizzeria Coloseum.
    Last Monday, I saw your advertisement, that you look for waiter.I would like to get this job because I want to earn money for travelling and then spend some time abroad.I have several experiences with jobbing. Last year I worked as a waitress in small pub in Praha and it was an important opportunity for me, because I learnt here, how could I serve the customers. Moreover, I speak two languages – English and German and I´m sending you a copy of my languages certificates.
    Could you write me back next important information about this job?
    Best regards,
    Jana Nová

    • - writing TO you (je to formální dopis)
      – a (new) part time job – new bych úplně vynechala, je to nadbytečné a možná i trošku matoucí
      – Italian – vždy u národu psát velké písmeno
      – za last monday se nepíše čárka, vlastně bych do textu prakticky čárky nepsala vůbec
      – you ARE LOOKING for A waiter – není to stav, důležitý je člen (neurčitý, je to pozice, kde neukazujeme na určitou osobu)
      – I have GOT
      – jobbing – toho bych se úplně vyvarovala, radši napsat, že máš „great working experience“ = praxi
      – Praha se nepoužívá, zavedený název je Prag/Prague, ale není to velká chyba
      – how I could serve the customers (není otázka, špatný slovosled)
      – tu větu s jazyky bych po German odsadila a začala novou s I’m sending, ta koherence tam trochu pokulhává…
      – language certificates – není mn.č.

      snad to pomůže ;)

  15. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zdali by mi tento sloh byl uznán?

    Ivona Černá
    Jarní 155
    222 33 Opava
    Czech Republic
    Mr John Jones
    Walking Street 22
    222 10 America
    United States
    1st May 2015
    Dr Mr Jones,
    I am writing because in our company we have a problem. It is a problem between our an employee and customer.

    The customer was buying some product and our employee Mr Smith him sold brouken product. This is very big problem because the customer is veryangry and he is rich and able. We have fright. He is requiring all money or he will sue our company to court.

    I have idea. We will him all money and at once will be ok.
    It is good ide or you have a better solution of this problem?

    I am looking forward to your reply.

    Ivona Černá

    • Smysl to má, ale nemůžeš napsat „Dr Mr Jones“ u formálního dopisu musí být vše vypsáno! To znamená, že napíšeš: Dear mr. Jones. Zkus si najít nějaké věty, takové ty klasické typu: Im writing in regards of problem which is….

      • Michale, jak muzes radit u formalniho dopisu vety typu: Im writting! – Zkracene tvary se ve fromalnim dopisu rozhodne nepouzivaji! Navic vyse uvedeny dopis je dost mizerny, je vynechana spousta zakladnich sloves a navic je znatelna nespojitost nekterych slov se slovni zasibou slecny (proste si slovicka nasla ve slovniku, ale kvuli nedostatkum znalosti a zkusenosti, nevi, jak je ma pouzit)

    • U začátku bych napsal I am writing because we have a problem in our company.
      Musíme dodržovat určitý slovosled

  16. Dobrý den, zkusil jsem si napsat formální dopis. Prosím o zkontrolování a ohodnocení práce u maturity děkuji moc.

    Ve včerejších novinách jsi viděl/a inzerát nabízející prázdninovou práci v restauraci. Jelikož máš o tuto práci zájem, napiš dopis:

    Představ se a objasni důvod svého dopisu
    Napiš, proč chceš pracovat v restauraci a jaké máš zkušenosti
    Zažádej o bližší informace týkající se tvé práce
    Rozsah 120 – 150 slov

    25 April, 2015

    Dear Sir or Madam,

    I am writing to apply for the holliday job in our restaurant which I saw advetisement in last magazine London News. I am nineteen years old and I studiing on secondary school in Liberec.

    I want working in your restaurant because I have lots of experience with this job. I worked as waiter in my uncle restaurant for two weeks last summer. I am very happy in this job accordingly want working in your restaurant. I am hard-working and reliable.

    I would be grateful if you could send me some more details obout the job and I would be happy to discuss my applications with you. I am enclosing my CV.

    I look forward to hearing from you.

    Yours faithfully,

    Honza Prskal

    • Honzo,

      dopis obsahuje několik vážných gramatických chyb, chyby jsou i ve spojkách a pravopise. Vaše vypracování dopisu by však u maturity prošlo, protože zmiňuje a rozpracovává všechny body zadání, i formální styl je dodržen a komunikační záměr rovněž. Nicméně musel byste se spokojit spíše s horší známkou.

      Na jedničku k požadované maturitní úrovni bychom však dopis upravili takto:

      Dear Sir or Madam,

      I am writing to apply for the holiday job in your restaurant. I saw the job advertisement in the last edition of the London News magazine. I am 19 years old and I am studying at a secondary school in Liberec.

      I want to work in your restaurant because I have a lot of experience with the job which you advertise. I worked as a waiter in my uncle’s restaurant for two weeks last summer. I like working in a restaurant as a waiter. I am also a hard-working and reliable person.

      I would be grateful if you could send me more details about the job and I would be happy to discuss my application with you. I am enclosing my CV.

      I look forward to hearing from you soon.

      H.Prskal

  17. Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli je podpis u slohových prací důležitý , letos jsem maturovala a uteklo mi to o pár bodů a říkám si jestli je chyba že jsem to tam napsala a nebo né. DĚKUJI za odpověď

  18. dobrý den, chtěl jsem se zeptat jestli ve státní maturitě (ve slohu) muže být mezi odstavci volný řádek. děkuji za odpověď

  19. Dobrý den, chci se ještě rychle zeptat když píšu datum, nemělo by tam být např něco jako “ 15th September 2014 “ ? to th nebo něco ?

  20. Dobrý den, ještě narychlo bych se chtěl zeptat.. Ten podpis má být:
    Petr Hotoví
    a podtim vlastnoruční podpis nebo neom vlastnoriční podpis? nebo jenom čitelně jméno?

    • Petře, podepište se čitelně, např. „Petr Hotový“ a pokud pod tento čitelně napsaný podpis ještě hodíte Váš autogram, je to v pořádku ;)

  21. Prosím Vás, můžeme u formálního dopisu zarovnat vše na levou stranu? Ve škole nás to tak celou dobu učily. Bylo by to chybou? :) Děkuji za odpověď.

  22. Dobrý večer,
    mám důležitý dotaz ještě před zítřek. Jsem zmatená, zda-li mám po oslovení vynechat vždy řádek, i když pak odstavce odděluji pouze vynecháním místa a začátku řádku, nikoli vynecháním celé řádky.
    Prosím o odpověď, teď jsem dost nejistá.

  23. Dobrý den chtěla bych se zeptat jestli je následující věta správně:I would like to invite you to celebrate my 19 birthdays

  24. Dobrý den,
    chci se zeptat, jak správně mám psát v dopise datum. Na listech, které máme k maturitní přípravě ze školy je totiž datum zapsáno jinak než tady.
    př.
    1 May 2014 nebo 1 May, 2014
    Dále mě zajímá kdy použiji např. 1st May 2014

    Předem děkuji za odpověď :)

  25. Dobrý den, chci se zeptat jak mám u formálního dopisu napsat oslovení v případě, že nevím pohlaví toho komu píšu a nebo když píšu třeba nějaké firmě a ne přímo konkrétní osobě? Díky.

  26. Dobrý den, zase otravuji :) Zkoušel jsem pro jistotu i formální dopis a na můj vkus mi přijde docela složitý. Snad bych to udělal. Předem díky za Váš čas.

    1 May, 2014
    Dear Mr Jones,

    I am writing to you about problem, which was in our company. My assistant from manager center tell me about this yesterday.

    The problem is about one costumer. The name of costumer is International Food for all world, Ltd. We signed contract last month, but this company did not pay all our product, which we send. I called to this company in the morning, but nobody taked on. Today in the morning after this call I found some information about this company on the internet. I was disgusted because every comment were negative. We need solve this problem, because tomorrow to be send next supply.

    My opinion is that we must stop send all supplies for this company and take our money back. We need solve this problem today on the meeting.
    Please give me advice, what I shall do.

    Best regards,

    Jakub Stránský

    • Ohledně pravopisu: We have signed the contract…I called this company in the morning, /but nobody picked up. – tady si nejsem jistý, jestli pick up není hovorové/…because next supply is to be sent tomorrow. Obecně pozor na časy, členy a slovosled. Jinak žádost o radu se v takovémhle případě spíš mění na ponechání konečného rozhodnutí na adresátovi, tedy otázka, jestli je naše řešení správné, nebo jestli navrhuje něco jiného. Také by neškodilo dodržet odstavce – každý bod zadání jinam.

  27. dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat, zda u formálního dopisu- když osobě vykáme, zda píšeme velké písmeno ( jako je to u nás- Vám, Vaše…) zda to existuje i v angličtině ?

  28. Dobrý den,
    chtěla bych se Vás zeptat, jestli bude za chybu považována napsaná adresa u formálního (nebo i neformálního) dopisu, i když ji zadání nebude vyžadovat ?

  29. Dobrý den,
    měla bych dotaz k formálnímu dopisu, zda je nutné vynechávat řádky mezi mezi odstavci a zda je nutné psát k formálnímu dopisu datum.
    Moc děkuju za odpověď.

  30. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli se u formálního dopisu píše adresa příjemce vpravo? Učili jsme se, že vpravo nahoru adresa odesílatele beze jména, pod to datum a pod to vlevo adresa příjemce? Jak je to správně?
    Děkuji za odpověď

    Aneta

  31. Dobrý den, v maturitní slohové práci jsem měl psát dopis učiteli. Body, vyjádřit lítost že s námi nejel, popsat co jsme dělaly, kde jsme byly a zeptat se ho na jeho prázdninové plány. Vím, že nejsem kdoví jak dobrý v AJ, ale nepochopil jsem, proč jsem to měl psát jenom v jednom čase. Prý nevěděla v jakém čase to opravovat. Jak jsem to teda měl psát, když jsem vzpomínal, co jsme dělali? Děkuji za odpověď.

  32. Dobrý den,chtěla bych se zeptat,když mi někdo napíše ,,Looking forward to seeing you soon,, tak jak na to reagovat. Zda je možné použít me too, nebo něco jiného.Děkuji..

    • Super otázka! Na toto „odepsání“ v dopise se většinou vůbec neodpovídá, jde o běžnou frázi užívanou při korespondenci. Pokud ale chcete, můžete odpovědět: „Me too.“ :)

  33. Máte chybu hned v první větě. Occurred se píše s dvěma r. Častá chyba. Jen pro korekci, aby to tam všichni nepsali.

  34. chci se zeptat jak mám napsat větu : přijdte se s námi pobavit a zavzpomínat na školní zážitky ?

  35. Dobré ránko,
    prosím pěkně když je teď pouze 1 úroveň, bude stále mezi tématy zařazen formální dopis?

  36. Prosím Vás, chtěla bych se zeptat ( Aj mi vůbec nejde a měli jsme učitelku, co nám toto nikdy nevysvětlila ), v jakém čase píšu ten formální a neformální dopis ?

    • Veroniko, body zadání Vás budou tlačit do různých gramatických struktur, tedy různých časů, a nejenom jich. Mnoho úspěchů a štěstí.

  37. Chtěla bych se zeptat jestli je možné aby se u písemné části maturity z angličtiny objevily i obchodní dopisy jako jsou ( stížnost, poptávka, nabídka, reklamace, objednávka apod…)

    Děkuji za odpověď .

  38. Dobrý den, chtěla bych se zeptat na podpis u formálního dopisu. Píše se nejdřív celé jméno tiskacím a poté vlastnoruční podpis? Nebo jak?

  39. Autor článku má chybu v ukončení…u formálních dopisů to bývá vždy jen Yours sincerely (známe-li adresáta)
    nebo: Yours faithfully (neznáme-li ho)
    jakékoliv jiné rozloučení se řadí do informal nebo semifrmal…tudíž pár bodů dolů

    • Dobrý den Já,
      správných formálních rozloučení existují desítky a patří mezi ně Vaše „Yours faithfully“ i naše „Best regards“ ;)

      • Dobrý den, my máme také v knize k maturitě pouze tyto rozloučení a Best regards je pouze u neformálního stylu .Má to také cermat tak napsáno v příručce pro písemné práce.Já bych osobně napsala ve formalním pouze faithfully nebo sincerely popř AmE Yours truly.
        Jinak děkuji za skvělé stránky

        • Julli, ujištujeme Vás, že rozloučení „Best regards,“ je velmi formální, velmi často používané například v obchodní angličtině. Samozřejmě, „Yours faithfully,“ je zcela v pořádku rovněž, stejně jako mnoho jiných formálních rozloučení – vyberte si formální rozloučení dle svého gusta :) PS: Snažíme se, aby náš web o maturitě z angličtiny byl daleko přínosnější, než všechny příručky, chceme, aby každý maturant z angličtiny věděl, jak danou část maturity udělat na jedničku.

  40. Dobrý den, prosím celá adresa se počítá jako jedno slovo?
    Mr Tom Jones
    5. Avenue 44
    10003 New York City
    USA
    A když bude v zadání napsané napiště adresu, tak tam musím napsat zadanou adresu doprava a tudíž svou vymyšlenou taky (doleva) ? Děkuji

  41. Dobrý večer,
    prosím Vás, maturitní krátká slohová práce z jara 2011, kdy byla popsána situace, že jsem ztratil knihu, kterou jsem měl půjčenou od své lektorky angličtiny Maggie a měl jsem ji o tomto s omluvou napsat krátký dopis, má být řešena formálně nebo neformálně? Osobně bych zvolil spíše formální postup, ovšem má angličtinářka tvrdí, že v anglosaských zemí je vztah mezi studentstvem a učitelstvem o něco vlažnější, než u nás, a tak by zvolila spíše neformální. Kde je tedy pravda? :-)
    Každopádně obrovská poklona a moře díků za vaše stránky – přesně něco takového dokáže uklidnit i naučit!! :-)

    • Dobrý dden Vachy, děkujeme za dotaz a za zpětnou vazbu.
      Máte pravdu, dopis lektorce angličtiny můžete napsat formálně (pokud s ní máte formální vztah), nebo neformálně (když jste i přátelé), dokonce můžete dopis napsat i semiformálně. Záleží tedy na Vás. My však doporučujeme, vyprat si jeden registr, tedy formální nebo neformální, a v něm celý dopis napsat. A s tím vztahem v anglosaských zemích máte úplnou pravdu. Mnoho úspěchů! :)

    • Dopis psaný lektorce, rodičům kamaráda…atd. se řadší do semiformální angličtiny….zkratky jsou povoleny tedy I´m místo I am….oslovení je Dear a rozloučení Best wishes, ….
      Obsahově jde něco mezi formal a informal…rozhodně ale slušnější angličtinu. Já se řídím heslem: lepší trochu formálnější než méně formální

  42. Za ty opakující se slova by jsi dostal dost bodů dolů… tím pádem by se ti zkrátila i slohovka je lepší neopakovat se

  43. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, pokud nebude v zadání o adrese žádná zmínka, je nutné ji psát nebo ne? Předem děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, adresu a datum pište pouze bude-li to dáno zadáním. Nenapíšte-li je, o body nepříjdete. :)

  44. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, bude – li v zadání napsat i adresu i datum, bude se to počítati do počtu slov?
    p. s. super stránka ;)

  45. Jen taková drobnost, máte chybičku v této větě: „I tried to solve the problem myslef but I feel I will need to consult it with you.“

    a díky, že jste.. ;)

      • Já bych se zase rád zeptal, jestli v této větě nemá být předpřítomný čas nebo tak něco :D, jak ne, tak ne … ale v souvislosti s tím by mě teda zajímalo, jak velký vliv má na hodnocení to, když použiju minulý čas prostý tam kde má být spíš předpřítomný nebo naopak. Předem díky …

        • U gramatiky se hodnotí její správnost (špatné použití času = chyba) a rozsah (jakou všechnu gramatiku student umí). Pokud např. zaměníte past simple a present perfect, za správnost budete penalizován/a ale za rozsah body získáte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>